Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Elektryczny zespół trakcyjny EN57 nr 038 - najstarszy tej serii w Polsce - kursuje między Tłuszczem i Ostrołęką. Zdjęcia

OPRAC.:
Beata Modzelewska
Beata Modzelewska
Fot. Koleje Mazowieckie
Elektryczny zespół trakcyjny EN57 nr 038 jest najstarszym czynnym pojazdem tej serii w Polsce. Przez kolejarzy i miłośników kolei jest nazywany "babcią". Skład właśnie opuścił ZNTK "Mińsk Mazowiecki" S.A., gdzie przywrócono mu oryginalne barwy. Odnowiona „Babcia” wraca do parku taborowego Kolei Mazowieckich, a już niebawem na mazowieckie szlaki.

Na liczniku „Babci” jest grubo ponad sześć milionów kilometrów. Pojazd obecnie można spotkać na trasie między Tłuszczem i Ostrołęką.

Zobaczcie, jak wygląda po remoncie i przed nim:

Narodziny i lata młodzieńcze „Babci”

Elektryczny zespół trakcyjny EN57 038 to „dziecko” PAFAWAG Wrocław. Pochodzi z rodziny najliczniejszych i najdłużej produkowanych na świecie pojazdów serii EN57. Swoją karierę rozpoczęła w Lokomotywowni Głównej Kraków Prokocim. W 1991 r. zasiliła park taborowy Lokomotywowni Pozaklasowej Tarnów. Osiem lat później została przekazana do Zakładu Taboru w Nowym Sączu i tam była eksploatowana do 2001 r. To nie koniec jej kolejowej tułaczki. Następnym krokiem w karierze były PKP ,,Przewozy Regionalne” i Małopolski Zakład Przewozów Regionalnych, Sekcja Utrzymania Taboru Trakcyjnego Sucha Beskidzka. W sierpniu 2003 r. rozpoczął się jej okres mazowiecki. Trafiła do Sekcji Utrzymania Taboru Trakcyjnego Warszawa Grochów funkcjonującej w ramach Mazowieckiego Zakładu Przewozów Regionalnych w Warszawie, a potem do Oddziału Utrzymania ezt w Tłuszczu.

Naprawy i modernizacje

„Babcia” przeszła kilka liftingów, a dokładnie 2 naprawy w poziomie utrzymania P5 (naprawy główne z modernizacją - pierwszą w 1974 r., drugą w 1991 r., obie w ZNTK „Mińsk Mazowiecki” S.A.) oraz naprawy średnie (obecnie nie istnieje taki poziom utrzymania) i naprawy w poziomie utrzymania P4 (rewizyjne).

Dziś „Babcia” jest nieco „podrasowana” - ma zainstalowaną przetwornicę statyczną PSM26, sprężarkę śrubową Airpol SK7, wyłącznik szybki DCU 440J, SIP i interkom, kamery czołowe i urządzenia do nagrywania dźwięku, ogrzewane szyby czołowe, nowoczesne fotele wandaloodporne w przedziałach pasażerskich, oświetlenie wpuszczane w sufit, instalację pod biletomaty bezgotówkowe i kasowniki oraz WiFi. Producent w pierwszych egzemplarzach pojazdów tej serii zastosował system hamulca Knorr, a dopiero w kolejnych ezt serii EN57 - system Oerlikon. U „Babci” system Knorra podczas ostatniej naprawy w poziomie utrzymania P4 z modernizacją zastał zastąpiony systemem Oerlikon.

Przyszłość „Babci”

Obecnie w parku taborowym Kolei Mazowieckich znajduje się 47 sztuk EN57, z czego eksploatowane są już tylko 23. W związku z realizacją kontraktu na zakup nowoczesnych pojazdów FLIRT, najstarsze jednostki EN57 będą sukcesywnie wycofywane z eksploatacji, poza właśnie „Babcią”. Na początku przyszłego roku planowane jest wykonanie jej naprawy w poziomie utrzymania P4 (naprawa taka wykonywana jest co 5 lat lub po przejechaniu przez dany pojazd 500 tys. km), po czym wróci do eksploatacji.

(źródło: Koleje Mazowieckie)

Zobacz inne materiały z Ostrołęki i powiatu ostrołęckiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na to.com.pl Tygodnik Ostrołęcki