Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

"Elektryczna wojna" na czterech kołach, czyli wyścig motoryzacyjnych gigantów

Kazimierz Sikorski
Kazimierz Sikorski
Fot: Honda
Wiele koncernów motoryzacyjnych chce jak najszybciej produkować samochody w pełni elektryczne. Widać już lidera tego wyścigu.

Hybryda to tylko etap przejściowy, celem jest osiągnięcie w pełni elektrycznych samochodów, mówią specjaliści.

Wyścig producentów aut już się rozpoczął. Na jakim etapie jesteśmy? Kiedy osiągniemy zakładany cel? Spośród wielu "zawodników" w tej dyscyplinie przyjrzyjmy się Hondzie, która realizuje cele „elektrycznej wizji” na ten rok, a na kolejny zapowiada trzy całkowicie nowe zelektryfikowane modele. To nie wszystko, bo japoński gigant zobowiązał się osiągnąć neutralność węglową do 2050 r. i zaprzestania sprzedaży pojazdów z silnikami spalinowymi do 2040 r.

Zostańmy w teraźniejszości. W 2023 roku japoński producent rozszerzy asortyment produktów zelektryfikowanych, tworząc najszerszą europejską ofertę od lat. Wśród nowości znajdą się: w pełni elektryczny SUV segmentu B, zaprezentowany jako prototyp e:Ny1; SUV segmentu C, napędzany pełną hybrydą oraz nowy model CR-V, który po raz pierwszy w Europie będzie dostępny zarówno jako pełna hybryda, jak i z napędem hybrydowym typu plug-in.

Akumulatorowy pojazd elektryczny e:Ny1, który pojawi się na rynku w 2023 roku, będzie stanowił centralny element przyszłej linii produktów Hondy. Kompaktowy SUV, będący wyjątkowym połączeniem dynamiki, technologii i wzornictwa stanowi doskonałą propozycję dla poszukujących swojego pierwszego, w pełni elektrycznego samochodu.

- Osiągnięcie celu związanego z elektryfikacją oznacza ważny moment dla Hondy w Europie – mówi Tom Gardner, starszy wiceprezes Honda Motor Europe. - Nie spoczywamy jednak na laurach. Jesteśmy bardzo zaawansowani w realizacji naszych planów dalszego poszerzania asortymentu elektrycznych pojazdów akumulatorowych i hybrydowych oraz zwiększania oferty SUV-ów w szybko rozwijających się segmentach B i C. Nowe modele, które wprowadzimy w 2023 roku, wyznaczają kierunek rozwoju kolejnej generacji zelektryfikowanych samochodów Hondy. Wszystkie zachowują nadzwyczajną dynamikę jazdy, komfort i wzorową funkcjonalność, do których przyzwyczaili się nasi klienci - dodaje. 

Innowacje w zarządzaniu energią
Poza rozwijaniem zelektryfikowanej gamy pojazdów, Honda koncentruje się na obszarze biznesowym związanym z zarządzaniem energią. Celem jest stworzenie zrównoważonego społeczeństwa, które wyeliminuje negatywny wpływ na środowisko poprzez powiązanie zelektryfikowanych środków transportu i usług energetycznych. Przyczyni się to do zwiększenia wykorzystania domowych ładowarek do pojazdów elektrycznych, miejskich systemów ładowania oraz komercyjnych usług energetycznych.

W Szwajcarii japońska firma dostarczyła operatorowi systemu car sharing Mobility 50 samochodów elektrycznych Honda e oraz 35 jednostek Honda Power Manager. Będą one jeździć jako część udostępnianej klientom floty w testach, monitorujących system dwukierunkowego ładowania Hondy e, który jest w stanie zwracać energię do sieci energetycznej, gdy pojazdy nie są używane.

Inne projekty obejmują usługę inteligentnego ładowania e:PROGRESS firmy Honda. Wprowadzony już na rynek brytyjski system umożliwia właścicielom pojazdów elektrycznych obniżenie kosztów ładowania przy jednoczesnym zwiększeniu udziału energii pozyskiwanej ze źródeł odnawialnych.

W Niemczech Honda i Vattenfall rozpoczęły sprzedaż pierwszej inteligentnej ładowarki pojazdów elektrycznych, wprowadzając na rynek urządzenie Honda Power Charger S+ (4G). Wraz z e:PROGRESS usługa ta stanowi element realizacji celu Hondy, jakim jest stworzenie zrównoważonego społeczeństwa, które wyeliminuje negatywny wpływ na środowisko poprzez powiązanie zelektryfikowanych środków transportu z usługami energetycznymi, przy jednoczesnym zwiększeniu wykorzystania energii odnawialnej.

Elektryfikacja układów napędowych nabiera tempa
Na kolejnym etapie drogi w kierunku elektryfikacji, Honda realizuje strategię wielotorowych zmian, których celem jest osiągnięcie neutralności węglowej wszystkich produktów i działań korporacyjnych firmy do 2050 roku. Firma skupi się na inwestowaniu w rozwiązania technologiczne, prowadzące do mobilności bezemisyjnej, w tym akumulatory półprzewodnikowe, systemy wymiennych akumulatorów, paliwa neutralne pod względem emisji dwutlenku węgla i ogniwa wodorowe.

Głównym elementem przyjętej strategii jest zwiększenie udziału sprzedaży jednostkowej akumulatorowych pojazdów elektrycznych (EV) i pojazdów elektrycznych z ogniwami paliwowymi (FCV) do 40 proc. do 2030 roku i do 80 proc. do 2035 roku. Firma zamierza także do roku 2040 wycofać z globalnej oferty sprzedaży samochody z silnikami spalinowymi.

Honda otwiera ponadto szerokie horyzonty w nowych dziedzinach. W lotnictwie wykorzysta potencjał rozwijanych technologii i wiedzę zdobytą podczas tworzenia HondaJet w startach Formuły 1 i w elektryfikowaniu napędów. Posłużą one do stworzenia elektrycznego samolotu pionowego startu i lądowania (eVTOL), przydatnego w transporcie na obszarach miejskich.

W dziedzinie robotyki, do końca 2024 r. w ślady ASIMO pójdzie sterowany sztuczną inteligencją humanoid Honda Avatar Robot. Będzie on wyposażony w wielopalczaste dłonie, a jego praktyczne zastosowanie planowane jest po roku 2030.

Aspiracje Hondy wykraczają poza Ziemię. Wspólnie z Japońską Agencją Badań Kosmicznych prowadzone są badania nad wykorzystaniem technologii ogniw paliwowych firmy do zapewnienia energii dla przyszłych stacji kosmicznych, planowanych na Księżycu.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: "Elektryczna wojna" na czterech kołach, czyli wyścig motoryzacyjnych gigantów - Portal i.pl

Wróć na to.com.pl Tygodnik Ostrołęcki