Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Dwa wyścigi, jedno serce. Co samochody Hondy mają wspólnego z szybkimi bolidami Formuły 1?

Kazimierz Sikorski
Kazimierz Sikorski
Hybrydowe układy napędowe wykorzystywane w samochodach osobowych Hondy przetestowano najpierw w bolidach Formuły 1.

Na czym polega wyjątkowość hybrydowych układów napędowych wykorzystywanych w samochodach osobowych Hondy? Zastosowane w nich rozwiązania zostały najpierw przetestowane w bolidach Formuły 1. Mówi o tym najnowsza kampania japońskiego giganta motoryzacyjnego, która wystartowała w czerwcu pod hasłem „Dwa wyścigi, jedno serce”.

W klasyfikacji generalnej konstruktorów tegorocznego sezonu Formuły 1 na pierwszym miejscu znajduje się zespół Red Bull Racing Honda. Mają na to wpływ wyniki osiągane przez Maxa Verstappena oraz Sergio Pereza. Pierwszy z nich odniósł do tej pory zwycięstwa w Grand Prix Emilii-Romanii, Monako, Francji, Styrii i Austrii, drugi okazał się najlepszy w Grand Prix Azerbejdżanu. Dzięki temu Holender prowadzi w klasyfikacji generalnej kierowców, a Meksykanin jest trzeci.
Niebagatelną rolę w sukcesach tych zawodników odgrywają hybrydowe jednostki napędowe Hondy. Są one ponadto wykorzystywane w bolidach należących do zespołu AlphaTauri Honda.

Najlepsze rozwiązania, które wygrywają na torze i drodze
Zaawansowane technologicznie rozwiązania stosowane w Formule 1 nie pozostają bez wpływu na układy napędowe e:HEV, znajdujące się w Hondzie Jazz i Crosstar, CR-V oraz modelu HR-V, który będzie dostępny w Polsce pod koniec roku. Podczas wyścigów inżynierowie monitorują i korygują stosunek odzyskiwanej energii do tej pobieranej przez układ hybrydowy, starając się osiągnąć optymalne osiągi. Wiedza dotycząca idealnych proporcji wydajności i mocy uzyskiwanych podczas eksploatacji jednostek napędowych stała się bezcenna w kontekście projektowania jednostek, w które zostały wyposażone samochody
osobowe Hondy.

Podczas weekendowych sesji w wyścigach Formuły 1 zespoły muszą skrupulatnie zarządzać zużyciem paliwa, żeby nie złamać regulaminów przyjętych w tej klasie sportowej. W wyścigu dzielimy całkowity limit paliwa przez liczbę okrążeń, ale zdarzają się sytuacje, w których zespół może planować wyższe osiągi i większe zużycie w części wyścigu, a w innych jego partiach oszczędza paliwo na później, np. na wypadek poruszania się za samochodem bezpieczeństwa – wyjaśnia Yasuaki Asaki, szef działu rozwoju Power Unit w Honda Ra-cing. Komunikacja między inżynierem wyścigowym a kierowcą jest kluczem do osiągnięcia optymalnego wyniku. Natomiast w gamie seryjnie produkowanych modeli hybrydowych e: HEV wykorzystujemy naszą wiedzę specjalistyczną do projektowania jednostek sterujących układu napędowego, które zapewniają kierowcy idealne proporcje mocy do oszczędności, w każdym wymaganym trybie jazdy – dodaje.

Ten niezwykle ciekawy temat porusza nowa kampania Hondy, który wystartowała w Europie pod hasłem „Dwa wyścigi, jedno serce”. Na filmach przedstawiających m.in. Hondę Jazz e:HEV oraz CR-V e:HEV widzimy wpływ, jaki mają rozwiązania stosowane na torach Formuły 1 na poruszające się po drogach samochody osobowe.

Jak działa system hybrydowy stosowany w modelach e:HEV?
System hybrydowy stosowany w modelach e:HEV składa się z dwóch kompaktowych, mocnych silników elektrycznych połączonych z silnikiem benzynowym, akumulatora litowo-jonowego, innowacyjnej przekładni o stałym przełożeniu i inteligentnej jednostki sterującej mocą, które harmonijnie ze sobą współpracują, zapewniając płynną i bezpośrednią reakcję. Żeby zagwarantować satysfakcjonujące wrażenia z jazdy i wyjątkową wydajność, zaawansowana konfiguracja e: HEV płynnie wybiera jeden z trzech trybów jazdy.

Pierwszy z nich jest elektryczny. Akumulator litowo-jonowy dostarcza energię bezpośrednio do elektrycznego silnika napędowego. Drugi to układ hybrydowy. Silnik benzynowy dostarcza energię do generatora, który przekazuje ją do
elektrycznego silnika napędowego. Trzecia opcja to tryb silnika spalinowego. W tym przypadku silnik benzynowy jest połączony bezpośrednio z kołami za pomocą sprzęgła blokującego, dzięki czemu siła napędowa jest przenoszona bezpośrednio z silnika benzynowego na koła.

Wyjątkowość systemu zastosowanego w modelach e:HEV przejawia się przede wszystkim podczas jazdy miejskiej, gdzie responsywny i dynamiczny napęd zapewnia radość z jazdy, a tryb elektryczny może być wykorzystywany przez ponad 80 proc. czasu jazdy. Optymalna wydajność modeli e:HEV, uzyskiwana jest dzięki płynnemu przechodzeniu pomiędzy trybem elektrycznym a napędem hybrydowym. Podczas jazdy z wysoką prędkością (np. podczas jazdy po drogach szybkiego ruchu) stosowany jest tryb silnika spalinowego, w którym moc silnika benzynowego uzupełniana jest na żądanie, „doładowaniem” mocy z elektrycznego silnika napędowego, żeby doszło do szybkiego przyspieszenia. W przypadku trybu hybrydowego nadwyżka mocy z silnika benzynowego może być również skierowana w celu doładowania akumulatora za pośrednictwem generatora. Tryb elektryczny jest załączany również wtedy, gdy samochód zwalnia, odzyskując energię poprzez hamowanie rekuperacyjne, żeby doładować akumulator.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Dwa wyścigi, jedno serce. Co samochody Hondy mają wspólnego z szybkimi bolidami Formuły 1? - Portal i.pl

Wróć na to.com.pl Tygodnik Ostrołęcki