Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Do Polski przyjeżdża coraz więcej turystów. Zostawiają też więcej pieniędzy

Leszek Rudziński
Leszek Rudziński
Liczba turystów zagranicznych przyjeżdżających do Polski rośnie, odpowiednio rosną też kwoty, które u nas zostawiają. Tylko w zeszłym roku odwiedzający nasz kraj wydali w Polsce 34,5 mld zł – wynika z najnowszego raportu Najwyższej Izby Kontroli.
Liczba turystów zagranicznych przyjeżdżających do Polski rośnie, odpowiednio rosną też kwoty, które u nas zostawiają. Tylko w zeszłym roku odwiedzający nasz kraj wydali w Polsce 34,5 mld zł – wynika z najnowszego raportu Najwyższej Izby Kontroli. Karolina Misztal
Liczba turystów zagranicznych przyjeżdżających do Polski rośnie, odpowiednio rosną też kwoty, które u nas zostawiają. Tylko w zeszłym roku odwiedzający nasz kraj wydali w Polsce 34,5 mld zł – wynika z najnowszego raportu Najwyższej Izby Kontroli. Rośnie też liczba podróży turystów krajowych oraz ich wydatki. NIK podkreśla jednak, że trudno ocenić, jaki wpływ na zwiększenie polskiej atrakcyjności turystycznej mają działania promocyjne odpowiednich instytucji.

Promocję turystyczną Polski w kraju i za granicą prowadzą Ministerstwo Sportu i Turystyki, Polska Organizacja Turystyczna (POT), 14 Zagranicznych Ośrodków POT (ZOPOT), jednostki samorządu terytorialnego oraz regionalne i lokalne organizacje turystyczne.

W latach 2015-2017 zwiększyła się liczba przyjeżdżających turystów zagranicznych o 10 proc. i ich wydatki o 17 proc., a także liczba podróży krajowych Polaków o 15 proc. i ich wydatki o 30 proc.

Tendencja wzrostowa utrzymała się także w 2018 r. (19,6 mln turystów zostawiło w Polsce 34,5 mld zł). W stosunku do roku 2017 (18,3 mln turystów zostawiło w Polsce 32,8 mln zł) odnotowano w turystyce zagranicznej dalszy wzrost liczby turystów i wydatków o 7 proc. i 5 proc., a w turystyce krajowej o 4 proc. i 10 proc.

Jak promowana jest polska turystyka?

W latach 2015-2018 (I połowa) Minister Sportu i Turystyki przeznaczył łącznie 183,3 mln zł na promocję turystyczną Polski, w tym 145,9 mln zł na realizację zadań Polskiej Organizacji Turystycznej, nad którą prawidłowo sprawował nadzór. Jednak zdaniem NIK brak mechanizmów wpływu działań promocyjnych na wzrost liczby turystów i przychodów z turystyki uniemożliwia ocenę, czy promocja turystyczna Polski była skuteczna.

Dotacje ministerialne pozwoliły sfinansować m.in. ogólnopolskie kampanie promujące dziedzictwo kulturowe i przyrodnicze, kampanie informacyjno-edukacyjne, renowację i promocję szlaków turystycznych tematycznych oraz badania statystyczne ruchu turystycznego przez Główny Urząd Statystyczny.

Działania za granicą

Działania promocyjne za granicą były realizowane przez Polską Organizację Turystyczną 14 Zagranicznych Ośrodków POT na 27 rynkach zagranicznych.

O 6 proc. wzrosła liczba organizatorów turystyki (touroperatorów) oferujących podróże do Polski na zagranicznych rynkach ZOPOT.

W latach 2015-2018 POT nie miała przedstawicielstw w czterech krajach sąsiadujących z Polską - w Czechach, Słowacji, Litwie, Białorusi, a działania w formule home office oraz agencji PR wykorzystywała w niewielkim stopniu na 6 rynkach zagranicznych.

Na Litwie i Białorusi POT tylko okazjonalnie podejmowała działania promocyjne. Same działania promocyjne POT, ZOPOT, jednostek samorządu terytorialnego oraz regionalnych organizacji turystycznych NIK oceniła jako prowadzone prawidłowo.

Promocję ogólnokrajową prowadziła POT, a regionalną i lokalną – jednostki samorządu terytorialnego oraz regionalne i lokalne organizacje turystyczne.

Promuje się produkty oraz usługi turystyczne, w tym innowacyjne i markowe. Wykorzystywane są atrakcje turystyczne regionów, miasta (zabytki, muzea, przyroda) oraz wydarzenia sportowe, kulturalne i gospodarcze, takie jak jak Mistrzostwa Europy w Piłce Siatkowej 2017, Światowe Dni Młodzieży w Krakowie 2016 czy Wrocław - Europejska Stolica Kultury 2016. POT nagradzała produkty Złotymi Certyfikatami POT, Certyfikatami POT oraz Certyfikatami Internautów w ramach corocznych konkursów na Najlepszy Produkt Turystyczny - Certyfikat POT.

Brak spójności systemu

Z kontroli NIK wynika jednak, że system promocji turystycznej i zarządzania informacją turystyczną nie jest jednak funkcjonalny ani spójny.

„Brakuje dobrego zintegrowania promocji informacji turystycznej na poziomie krajowym, regionalnym i lokalnym. Brak jest ogólnokrajowej strategii informacji turystycznej, co powoduje duże zróżnicowanie w zakresie modelu funkcjonowania oraz zarządzania regionalną i lokalną informacją turystyczną. Założone oraz oczekiwane przez samorządy i regionalne organizacje turystyczne - zmiany legislacyjne w tych obszarach od dwóch lat pozostają na etapie ministerialnych analiz i opinii” - czytamy w raporcie.

Ponadto tylko nieduża część regionalnych organizacji turystycznych dysponuje strategiami rozwoju turystyki, w których zresztą nie określono założonych celów ani sposobu ewaluacji skuteczności, a strategie rozwoju województw i miast miały często charakter ogólny, obejmowały wszystkie zadania samorządu oraz nie pozwalały na pełne i skuteczne mierzenie efektów działań w obszarze turystyki. Zdaniem NIK brak odrębnych strategii na poziomie regionalnym mógł utrudniać planowanie i realizację promocji turystycznej oraz rozwój informacji turystycznej w regionach.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Do Polski przyjeżdża coraz więcej turystów. Zostawiają też więcej pieniędzy - Portal i.pl

Wróć na to.com.pl Tygodnik Ostrołęcki