Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Testy Euro NCAP. Czy nowe auta są bezpieczne?

(mm)
Fot. Euro NCAP
Fot. Euro NCAP
Renault Scenic, Subaru Levorg, Kia Niro i Toyota Hilux. To właśnie te auta zbadano przez Euro NCAP pod kątem bezpieczeństwa - dwa z nich w dwóch wersjach wyposażenia.

Najważniejszym z testów przeprowadzanych przez Euro NCAP, jest ten symulujący zderzenie czołowe w deformowalną przeszkodę przy 64 km/h, co imituje zderzenie dwóch aut jadących z prędkością 55 km/h. Stosowane jest przy tym przesunięcie wynoszące 40 proc. (auto nie uderza w przeszkodę równomiernie całym przodem).

Kolejną próbą, symulującą zderzenie boczne z innym samochodem, jest uderzenie ruchomą, deformowalną platformą w drzwi auta z prędkością 50 km/h. Z kolei podczas testu słupa, samochód przesuwany jest z prędkością 29 km/h na wąski, metalowy pal, który następnie wbija się pojazd.

W ramach sprawdzania ochrony zapewnianej pieszym biorącym udział w kolizji z pojazdem, auto potrąca manekina z prędkością 40 km/h, a ocenie poddaje się efekt uderzenia zderzaka w podudzie, maski w udo, a także głowy pieszego w maskę czy podszybie auta. W przypadku samochodów mających system unoszenia pokrywy silnika w chwili wykrycia kolizji z pieszym (co ma zamortyzować uderzenie), Euro NCAP przeprowadza testy z użyciem głowy manekina, by wykazać, czy czujniki są w stanie zareagować odpowiednio szybko i dopasować się do wzrostu pieszego.

Maksymalnie można uzyskać pięć gwiazdek. Jak poradziły sobie rynkowe nowości? O ile rezultaty osiągnięte przez modele Scenic i Levorg nie budzą zastrzeżeń, tak wyniki Niro jak i Hilux budzą mieszane uczucia. Obydwie konstrukcje w standardowych wydaniach nie osiągnęły bowiem maksymalnego wyniku pięciu gwiazdek. Warto jednak dodać, że wersje doposażone w dodatkowe pakiety otrzymały najwyższą notę.

Testy Euro NCAP - wyniki

Renault Scenic - pięć gwiazdek

Bezpieczeństwo dorosłych pasażerów: 90 proc.
Bezpieczeństwo przewożonych dzieci: 82 proc.
Bezpieczeństwo pieszych przy zderzeniu z autem: 67 proc.
Ocena aktywnych/pasywnych systemów bezpieczeństwa: 59 proc.

Subaru Levorg - pięć gwiazdek 

Bezpieczeństwo dorosłych pasażerów: 92 proc.
Bezpieczeństwo przewożonych dzieci: 83 proc.
Bezpieczeństwo pieszych przy zderzeniu z autem: 75 proc.
Ocena aktywnych/pasywnych systemów bezpieczeństwa: 68 proc.

Kia Niro - cztery gwiazdki

Bezpieczeństwo dorosłych pasażerów: 83 proc.
Bezpieczeństwo przewożonych dzieci: 80 proc.
Bezpieczeństwo pieszych przy zderzeniu z autem: 57 proc.
Ocena aktywnych/pasywnych systemów bezpieczeństwa: 59 proc.

Kia Niro z Advanced Driving Assistance Pack - pięć gwiazdek

Bezpieczeństwo dorosłych pasażerów: 91 proc.
Bezpieczeństwo przewożonych dzieci: 80 proc.
Bezpieczeństwo pieszych przy zderzeniu z autem: 70 proc.
Ocena aktywnych/pasywnych systemów bezpieczeństwa: 81 proc.

Toyota Hilux - trzy gwiazdki

Bezpieczeństwo dorosłych pasażerów: 85 proc.
Bezpieczeństwo przewożonych dzieci: 82 proc.
Bezpieczeństwo pieszych przy zderzeniu z autem: 73 proc.
Ocena aktywnych/pasywnych systemów bezpieczeństwa: 25 proc.

Toyota Hilux z Toyota Safety Sense - pięć gwiazdek

Bezpieczeństwo dorosłych pasażerów: 93 proc.
Bezpieczeństwo przewożonych dzieci: 82 proc.
Bezpieczeństwo pieszych przy zderzeniu z autem: 83 proc.
Ocena aktywnych/pasywnych systemów bezpieczeństwa: 63 proc.

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty