Najważniejszym z testów przeprowadzanych przez Euro NCAP, jest ten symulujący zderzenie czołowe w deformowalną przeszkodę przy 64 km/h, co imituje zderzenie dwóch aut jadących z prędkością 55 km/h. Stosowane jest przy tym przesunięcie wynoszące 40 proc. (auto nie uderza w przeszkodę równomiernie całym przodem).
Kolejną próbą, symulującą zderzenie boczne z innym samochodem, jest uderzenie ruchomą, deformowalną platformą w drzwi auta z prędkością 50 km/h. Z kolei podczas testu słupa, samochód przesuwany jest z prędkością 29 km/h na wąski, metalowy pal, który następnie wbija się pojazd.
W ramach sprawdzania ochrony zapewnianej pieszym biorącym udział w kolizji z pojazdem, auto potrąca manekina z prędkością 40 km/h, a ocenie poddaje się efekt uderzenia zderzaka w podudzie, maski w udo, a także głowy pieszego w maskę czy podszybie auta. W przypadku samochodów mających system unoszenia pokrywy silnika w chwili wykrycia kolizji z pieszym (co ma zamortyzować uderzenie), Euro NCAP przeprowadza testy z użyciem głowy manekina, by wykazać, czy czujniki są w stanie zareagować odpowiednio szybko i dopasować się do wzrostu pieszego.
Maksymalnie można uzyskać pięć gwiazdek. Jak poradziły sobie rynkowe nowości? O ile rezultaty osiągnięte przez modele Scenic i Levorg nie budzą zastrzeżeń, tak wyniki Niro jak i Hilux budzą mieszane uczucia. Obydwie konstrukcje w standardowych wydaniach nie osiągnęły bowiem maksymalnego wyniku pięciu gwiazdek. Warto jednak dodać, że wersje doposażone w dodatkowe pakiety otrzymały najwyższą notę.
Testy Euro NCAP - wyniki
Renault Scenic - pięć gwiazdek
Bezpieczeństwo dorosłych pasażerów: 90 proc.
Bezpieczeństwo przewożonych dzieci: 82 proc.
Bezpieczeństwo pieszych przy zderzeniu z autem: 67 proc.
Ocena aktywnych/pasywnych systemów bezpieczeństwa: 59 proc.
Subaru Levorg - pięć gwiazdek
Bezpieczeństwo dorosłych pasażerów: 92 proc.
Bezpieczeństwo przewożonych dzieci: 83 proc.
Bezpieczeństwo pieszych przy zderzeniu z autem: 75 proc.
Ocena aktywnych/pasywnych systemów bezpieczeństwa: 68 proc.
Kia Niro - cztery gwiazdki
Bezpieczeństwo dorosłych pasażerów: 83 proc.
Bezpieczeństwo przewożonych dzieci: 80 proc.
Bezpieczeństwo pieszych przy zderzeniu z autem: 57 proc.
Ocena aktywnych/pasywnych systemów bezpieczeństwa: 59 proc.
Kia Niro z Advanced Driving Assistance Pack - pięć gwiazdek
Bezpieczeństwo dorosłych pasażerów: 91 proc.
Bezpieczeństwo przewożonych dzieci: 80 proc.
Bezpieczeństwo pieszych przy zderzeniu z autem: 70 proc.
Ocena aktywnych/pasywnych systemów bezpieczeństwa: 81 proc.
Toyota Hilux - trzy gwiazdki
Bezpieczeństwo dorosłych pasażerów: 85 proc.
Bezpieczeństwo przewożonych dzieci: 82 proc.
Bezpieczeństwo pieszych przy zderzeniu z autem: 73 proc.
Ocena aktywnych/pasywnych systemów bezpieczeństwa: 25 proc.
Toyota Hilux z Toyota Safety Sense - pięć gwiazdek
Bezpieczeństwo dorosłych pasażerów: 93 proc.
Bezpieczeństwo przewożonych dzieci: 82 proc.
Bezpieczeństwo pieszych przy zderzeniu z autem: 83 proc.
Ocena aktywnych/pasywnych systemów bezpieczeństwa: 63 proc.
Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?