Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Czy jesteś świadomym konsumentem? Czy znasz swoje prawa?

M. Uścińska
Powiatowy rzecznik praw konsumentów Zdzisław Karczmarczyk pomaga osobom, które mają problem z nieuczciwym  sprzedawcą
Powiatowy rzecznik praw konsumentów Zdzisław Karczmarczyk pomaga osobom, które mają problem z nieuczciwym sprzedawcą fot. M. Uścińska
Na pytania dotyczące praw konsumenckich odpowiada Zdzisław Karczmarczyk, powiatowy rzecznik konsumentów

- Czy w 2010 r. odwiedziło Pana wielu konsumentów?

Ilość odwiedzin konsumenckich nieznacznie wzrosła. Najwięcej skarg dotyczyło spraw codziennych, czyli umów sprzedaży; natomiast postępuje wyraźna "specjalizacja" reklamacji usług - tu na czoło wysuwają się zdecydowanie usługi telekomunikacyjne. Problemy dotyczą najczęściej usług nabywanych w różnego rodzaju promocjach ( np. telefon za 1 zł), które jak się okazuje nie do końca są zrozumiałe dla klientów sieci.

Reklamowanie umów u operatorów sieci jest utrudnione ze względu na brak bezpośredniej możliwości kontaktu. Dużą część reklamacji usług telekomunikacyjnych stanowią te dotyczące braku zasięgu lub niższego transferu danych niż wynikający z umowy mobilnego Internetu. Za usługami telekomunikacyjnymi szybko "podążają" usługi bankowe i ubezpieczeniowe, oraz remontowo - budowlane i AGD.

W sprawach umów sprzedaży można by się cieszyć z powodu dużego spadku reklamacji obuwia. Niestety, na terenie Ostrowi Mazowieckiej statystykę tą nadrabia jeden sprzedawca notorycznie odmawiając uznania reklamacji nawet w sprawach ewidentnych np. gdy buty z tej samej pary mimo jednakowego oznaczenia, różnią się rozmiarami.

Inne często spotykane skargi konsumentów dotyczą ceny towarów uwidocznionych na półce w zetknięciu z ceną płaconą przy kasie.

- Czy sprzedawcy znają i przestrzegają przepisów?

Wydaje się , że nadal duża część sprzedawców, zresztą konsumentów również, nie zdaje sobie sprawy z tego, że to oni są stronami umowy. Sprzedawcy więc nadal uzależniają pozytywne załatwienie reklamacji od stanowiska zajętego przez producenta lub hurtownika czyli od pierwotnego dostawcy. Często też mieszają własną odpowiedzialność za zgodność towaru z umową z innymi uprawnieniami konsumenckimi jakimi może być np. gwarancja. Dotyczy to w szczególności sprzętu RTV oraz AGD.

Odpowiedzialność sprzedawcy za zgodność towaru z umową jest odpowiedzialnością bezwzględną , gwarantowaną każdemu nabywcy. Jakiekolwiek ograniczenia lub wyłączenia tej odpowiedzialności są zakazane.

Gwarancja jest ustanowiona w drodze dobrowolnej "umowy" bądź oświadczenia dotyczącego umowy sprzedaży. Jej zakres jest każdorazowo ustalany postanowieniami gwaranta, a nie sprzedawcy lub producenta, chociaż oni też mogą być gwarantem. Gwarancja nie musi być udzielona, nie musi być tez przyjęta przez konsumenta. Jeżeli już jest udzielona to musi być na piśmie, a nie poprzez np. zapewnienie sprzedawcy ,że "paragon jest gwarancją".

Warto wiedzieć, kiedy możemy zareklamować kupione obuwie
(fot. źródło: Internet)

- Czy ludzie są coraz bardziej świadomymi konsumentami?

Świadomość konsumencka na pewno rośnie wraz ze wzrostem dostępu do dóbr. Niestety, konsumenci nadal pozostają słabszą stroną rynku, gdyż sama świadomość nie jest elementem wystarczającym w egzekwowaniu swoich praw. Można sobie wyobrazić problemy w dochodzeniu roszczeń przeciętnego konsumenta z potężnym bankiem lub operatorem sieci komórkowej a wreszcie firmą windykacyjną, dysponującymi sztabami prawników.

Z przykrością należy stwierdzić, że system dochodzenia roszczeń jest bardzo zbiurokratyzowany, natomiast prawo chroniące konsumentów niejednoznaczne, różnie interpretowane w tych samych kwestiach nawet przez ekspertów z dziedziny ochrony konsumenckiej.

Nie oznacza to oczywiście, że w sytuacji łamania praw konsumenckich należy pozostawać biernym. W uzasadnionych przypadkach zawsze można liczyć na pomoc szeregu organizacji konsumenckich, polubownego sąd konsumenckiego bądź też powiatowego rzecznika konsumentów. Zapraszam konsumentów do śledzenia materiałów prezentowanych przez rzecznika konsumentów na stronie Biuletynu Informacji Publicznych Starostwa Powiatowego www.bippowiatostrowmaz.pl

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na to.com.pl Tygodnik Ostrołęcki