Wiadukty badał Wydział Technologii – Laboratorium Drogowe Głównej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Katowicach. Wydał on negatywne wyniki badań laboratoryjnych wytrzymałości na ściskanie R28 próbek betonowych, pobranych podczas betonowania ustroju nośnego obiektów WD-362 oraz WD-361 na jezdni prawej, które wykazały brak spełnienia projektowej klasy betonu C50/60.
Zobacz najnowsze zdjęcia lotnicze z budowy odcinka pomiędzy Rząsawą a Blachownią (18 czerwca 2018 roku):
- W świetle uzyskanych negatywnych wyników badań przez Laboratorium Wykonawcy, Inżynier Kontraktu zgodnie z Subklauzulą 7.5 umowy, powiadomił Wykonawcę o braku możliwości odebrania ustrojów nośnych w/w obiektów i niezaliczeniu ich do płatności – mówi Marek Prusak, rzecznik prasowy katowickiego oddziału GDDKiA. - Wobec powyższego, zgodnie z ustaleniami stron, dokonano odwiertów rdzeni z konstrukcji w/w ustrojów nośnych i poddano je komisyjnemu badaniu w Wydziale Technologii – Laboratorium Drogowym GDDKiA Oddział w Katowicach. Wykonawca dostarczył również do komisyjnego badania, próbki świadki pobrane podczas betonowań w/w elementów.
Podczas komisyjnego badania uzyskano negatywne wyniki badań wytrzymałości na ściskanie odwierconych rdzeni z konstrukcji ustrojów nośnych obiektów WD-362 i WD-361 oraz negatywne wyniki badań, przekazanych do komisyjnego badania, próbek świadków pobranych przez Wykonawcę podczas betonowania. Dlatego Inżynier Kontraktu zgodni ponownie powiadomił Wykonawcę o odrzuceniu wyżej wymienonych elementów i braku możliwości odbioru i płatności za wykonane roboty.
Wykonawca przedłożył do Inżyniera Kontraktu opracowania i ekspertyzy (wyniki oznaczeń z Politechniki Krakowskiej (WD-361 i WD-362),ekspertyza IBDiM (WD-361 i WD-362), raport AGH (WD-361 i WD-362), ekspertyza stanu technicznego wiaduktu z próbnym obciążeniem dla WD-361 jezdnia prawa, ekspertyza stanu technicznego wiaduktu z próbnym obciążeniem dla WD-362 jezdnia prawa, które obecnie są przedmiotem analizy, dokonywanej przez Inżyniera Kontraktu.
- W obecnym stanie rzeczy trudno wyrokować czy przedmiotowe elementy w/w obiektów będą podlegały rozbiórce. Należy jeszcze raz podkreślić, iż ocena wykonanych elementów jest w trakcie analizy przez doświadczony i fachowy personel Inżyniera Kontraktu. W przypadku wątpliwości zostaną podjęte dalsze działania tj. wykonanie kolejnych badań i ekspertyz, celem wyjaśnienia zaistniałej sytuacji oraz weryfikacji i potwierdzenia jakości wykonanych elementów w/w obiektów inżynierskich – mówi Marek Prusak. - Jeśli chodzi o czas na kończenie, sytuacja ta niewątpliwie wpływa na opóźnienia realizacji kontraktu na tych obiektach oraz robotach/asortymentach przyległych (węzeł Lgota).
Jak informuje rzecznik katowickiego GDDKiA, główny wykonawca tego odcinka, firma Salini, która zleciła prace podwykonawcom, ma problemy z realizacją kontraktu w terminie, ale deklaruje zakończenie inwestycji. Odstąpienie od umowy GDDKiA byłoby rozwiązaniem droższym i znacznie bardziej czasochłonnym.
- Chcemy, żeby cała autostrada na tych czterech odcinkach była przejezdna w połowie 2019 roku – mówi Marek Prusak.
POLECAMY PAŃSTWA UWADZE:
PROGRAM TYDZIEŃ: Magazyn reporterów Dziennika Zachodniego
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?