Spis treści
Wyniki egzaminu do poprawy
Choć wymagania są coraz mniejsze, a kryteria oceniania coraz bardziej pobłażliwe, uczniowie ósmych klas osiągają coraz gorsze wyniki na egzaminie ósmoklasisty. Tegoroczna matematyka wypadła fatalnie. CKE szuka przyczyny, nauczyciele zastanawiają się, co poszło nie tak, co jeszcze można poprawić. Na ten temat wypowiedziała się w Radiu ZET również wiceminister edukacji Katarzyna Lubnauer.
– Zanim znaliśmy wyniki, już wiedzieliśmy, że problem może być – zaznacza wiceminister edukacji narodowej i zapowiada działania w tej sprawie.
– Uruchamiamy studia podyplomowe, związane z metodyką matematyki dla nauczycieli, którzy pracują w szkołach. Studia doskonalące, roczne. Dla nauczycieli klas I-III, dotyczące metodyki matematyki i również dla nauczycieli starszych klas – mówiła Lubnauer w Radiu ZET.
Skupienie się na doskonaleniu umiejętności nauczycieli może przynieść korzyści i poprawić jakość edukacji.
Co jeszcze zaplanowano? Katarzyna Lubnauer wyjaśnia, że kolejnym celem MEN-u jest zwiększenie liczby metodyków nauczania matematyki.
– Chcemy, żeby było więcej metodyków z matematyki. – W skali Polski okazało się, że jak przyszliśmy, to metodyków z matematyki jest zaledwie ponad 70, a z języka polskiego stu kilkudziesięciu – komentuje wiceminister edukacji narodowej.
Przeczytaj także: Teraz ofert pracy dla nauczycieli jest mnóstwo, ale niedługo nie będzie tak dobrze. Wynikiem niżu demograficznego będą zwolnienia?
Sztuczna inteligencja nauczy matematyki?
Ciekawym pomysłem ministerstwa jest wykorzystanie AI do nauczania matematyki.
– Bardzo przyglądamy się pomocy sztucznej inteligencji w nauczaniu matematyki. – Np. w Warszawie, w dzielnicy Wawer jest pilotażowy program, gdzie wyraźnie poprawiły się wyniki na egzaminach ósmoklasisty, dzięki wykorzystaniu programu – dodaje Katarzyna Lubnauer i zapowiada: – Instytut Badań Edukacyjnych z twórcami programów badają, na ile możliwe jest przeniesienie tego szerzej, byśmy mogli wykorzystywać tego typu programy.
O tym, że nauczanie matematyki powinno ulec zmianie, wiemy już od dawna. Badania pokazują, że do momentu rozpoczęcia nauki w szkole podstawowej dzieci całkiem nieźle radzą sobie z matematyką. Zaczynają się jej uczyć i...pojawiają się schody:
– Ważny wynik jest taki, że u dzieci rozpoczynających szkołę wyższej motywacji na początku i jej mniejszemu spadkowi w późniejszym czasie towarzyszyły większe kompetencje w trzeciej klasie, po uwzględnieniu początkowych różnic w kompetencji – mówi prof. Markku Niemivirta, autor badania przedstawionego w magazynie „British Journal of Educational Psychology”.
Przypomnijmy również, że to właśnie nauczyciele matematyki byli przeciwni likwidacji prac domowych.
– Po spotkaniu z ministrą Katarzyną Lubnauer oraz po wstępnych wytycznych podanych przez ME nie jesteśmy zadowoleni z pomysłu całkowitej rezygnacji z prac domowych – komentowała prezes Stowarzyszenia Nauczycieli Matematyki, Alina Przychoda.
Istnieje zatem ryzyko, że w roku szkolnym 2024/2025 wyniki egzaminu ósmoklasisty z matematyki będą gorsze.
Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Strefę Edukacji codziennie Obserwuj StrefaEdukacji.pl!
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?