Cyberbezpieczeństwo w sieci – o czym powinniśmy pamiętać?

Materiał informacyjny Banku PEKAO S.A.
Udostępnij:
Cyberbezpieczeństwo to pojęcie, z którym spotykają się na co dzień osoby, korzystając z sieci. Są z nim związane określone działania, których celem jest zabezpieczenie naszych danych. W ten sposób możemy uniknąć ich wycieku, co wiązałoby się dla nas z poważnymi konsekwencjami. Aby się przed tym ustrzec, musimy pomyśleć o właściwym zapewnieniu ochrony w internecie.

Problem cyberprzestępczości dotyczy wielu aktywności w sieci, w tym także bankowości internetowej. Powinniśmy w związku z tym zachować należytą ostrożność, aby uniknąć kradzieży środków z konta bankowego lub wyłudzenia kredytu na nasze dane. Na szczęście nie jesteśmy bezbronni i możemy się zabezpieczyć na różne sposoby. Nie tylko instalując programy antywirusowe, ale także poprzez stosowanie podstawowych zasad cyberbezpieczeństwa, które są najskuteczniejszą ochroną przed cyberatakami.

Bankowość internetowa w Polsce a cyberprzestępczość

Bankowość internetowa w Polsce cieszy się dużą popularnością. Zgodnie z danymi Związku Banków Polskich niemal 20 mln Polaków korzysta z niej aktywnie, a więc loguje się do swojego konta co najmniej raz w miesiącu. To większość naszych obywateli. Na koniec IV kwartału z mobilnych aplikacji korzystało z kolei aż 14 mln Polaków(1). Wielu z nas zachowuje na co dzień ostrożność. Jednak metody stosowane przez cyberprzestępców są coraz bardziej wyrafinowane. Istnieje wiele kanałów, przy pomocy których mogą oni uzyskać wrażliwe dane, np. poprzez zainstalowanie złośliwego oprogramowania na komputerze czy smartfonie. Banki prowadzą w związku z tym aktywną komunikację ze swoimi klientami. Doskonałym tego przykładem jest Bank Pekao. W ramach akcji #CYBERczujni publikuje regularnie na stronach WWW oraz w mediach społecznościowych informacje, które uczą podstawowych zasad bezpieczeństwa w sieci.

Jak możemy uniknąć cyberataków w bankowości internetowej?

Istnieje kilka wytycznych, do których powinniśmy się stosować, by uniknąć ataków cyberprzestępców przy korzystaniu z bankowości internetowej. Na samym początku warto wspomnieć o regularnej zmianie haseł do naszych kont – najlepiej raz na kilka miesięcy. Takie hasło powinno mieć minimum kilkanaście znaków i należy w nim użyć dużych oraz małych liter, cyfr i znaków specjalnych. Trzeba ponadto unikać ustawiania haseł, w których znajdują się łatwe do odgadnięcia elementy, jak imię, nazwisko data urodzenia lub data ślubu. Istotne jest również to, by do różnych kont mieć inne hasła.

Inne, bardzo ważne kwestie, o których powinniśmy pamiętać, by uniknąć cyberataków, to:

1. zainstalowanie na urządzeniu, którego używamy do korzystania z sieci, oprogramowania antywirusowego i regularne aktualizowanie go;

2. uważne podawanie w internecie (np. na stronie internetowej sklepu czy serwisu obsługującego płatności internetowe) danych logowania do konta bankowego. Pamiętajmy, że wiele banków nie prosi o podanie całego hasła! Jeśli jesteś klientem banku, który do logowania wymaga tylko niektórych znaków z hasła (tzw. hasło maskowane) to każdy przypadek konieczności podania całego hasła, traktuj jako próbę oszustwa. Nie należy udostępniać także numerów swoich kart płatniczych i ich skanów;

3. sprawdzenie przed zalogowaniem się do banku, czy korzystamy z właściwego adresu domeny (np. pekao24.pl, a nie pekao.24.pl), czy w treści strony nie ma błędów gramatycznych, literówek (często występujących wtedy, gdy domena jest fałszywa) oraz czy znajduje się przy nim charakterystyczna zamknięta kłódka, która oznacza, że nasze połączenie jest szyfrowane;

4. unikanie korzystania z otwartych sieci Wi-Fi (np. w centrach handlowych, hotelach lub biurowcach) – mogą być one słabo zabezpieczone i przez to narażone na cyberataki. Złodzieje potrafią to wykorzystać i wykraść dane osoby logującej się do banku za pośrednictwem otwartej sieci. Dlatego do czynności, które wymagają podania poufnych danych, najlepiej korzystać, będąc podłączonym do zaufanej, zabezpieczonej sieci internetowej;

5. nieotwieranie podejrzanych linków wysyłanych w wiadomościach e-mail, SMS-ach czy komunikatorach internetowych przez nieznanych nadawców. To samo dotyczy załączników z e-maili, co do których autentyczności nie masz pewności;

6. zachowanie ostrożności przy instalowaniu nowych aplikacji na urządzeniach, na których korzystamy z bankowości internetowej – szczególnie spoza sklepu Google Play lub App Store. Podczas instalacji aplikacji z niepewnego źródła przestępcy mogą wysłać link do instalacji złośliwej aplikacji np. pod pretekstem uzyskania rabatu czy zamówienia przesyłki kurierskiej. Warto dokładnie sprawdzić wiarygodność aplikacji np. w oparciu o liczbę jej pobrań lub komentarze innych użytkowników. Nie należy też wyrażać zgody na nadmiarowe uprawnienia aplikacji;

7. ostrożność i wystrzeganie się phishingu - sprawdzajmy wiarygodność sklepów internetowych, instytucji i adresów ich domen – cyberprzestępcy często podszywają się pod rozpoznawalne marki i tworzą własne o łudząco podobnych nazwach. Oszuści podszywają się pod zaufaną organizację, instytucję np. pod bank i próbują wyłudzić od nas nasze dane, głównie login i hasła do bankowości internetowej czy kody do aktywacji bankowej aplikacji mobilnej. Do phishingowych działań przestępcy najczęściej wykorzystują pocztę elektroniczną, komunikatory, wiadomości SMS lub media społecznościowe. Poprzez otwarcie wiadomości, załącznika, kliknięcie w link, następnie zostajemy przekierowani na fałszywą stronę, dzięki której przestępcy są w stanie np. przejąć nasze dane do logowania do banku;

8. rozważne przekazywanie dostępu do swojego telefonu czy komputera z wykorzystaniem oprogramowania do zdalnego pulpitu. Przestępcy bardzo często wykorzystują tego typu aplikacje, np. AnyDesk, TeamViewer, QuickSupport by przejąć kontrolę nad urządzeniem i w ten sposób poznać dane do logowania, treść wiadomości sms czy przejrzeć zgromadzone na nim dane.

Warto mieć na uwadze to, że banki w różny sposób zabezpieczają dane klientów, również poprzez stosowanie dwustopniowej autoryzacji. W związku z tym, by zabezpieczyć się przed wyłudzeniem danych przez cyberprzestępców, powinniśmy zapoznać się dokładnie z informacjami na ten temat w banku, z którego bankowości internetowej na co dzień korzystamy. Z uwagą czytajmy SMS-y z banku oraz komunikaty dotyczące bezpieczeństwa.

(1) https://zbp.pl/Aktualnosci/Wydarzenia/Raport-NetB@nk-Q4-2020-Znaczny-wzrost-aktywnosci-biznesowych-uzytkownikow-bankowosci-internetowej, data dostępu: [5.05.2022 r.].

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Materiał oryginalny: Cyberbezpieczeństwo w sieci – o czym powinniśmy pamiętać? - Dziennik Bałtycki

Więcej informacji na stronie głównej Tygodnik Ostrołęcki
Dodaj ogłoszenie