Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Co warto wiedzieć przed wakacyjnymi wojażami

Opracował Mieczysław Bubrzycki
Coraz więcej Polaków korzysta z usług biur turystycznych. Płacąc wymagają, nie zawsze jednak znają swoje prawa oraz obowiązki biur wobec nich. Jeśli w te wakacje chcesz jechać na wycieczkę albo wczasy, znajdź chwilę i przeczytaj nasze rady. Każdego, kto chce wyjechać na wycieczkę zagraniczną albo wczasy, czekać może wiele niespodzianek. Nie wszystkie przyjemne.

Co warto wiedzieć, zanim zdecydujemy się na wykupienie w biurze turystycznym wycieczki albo wczasów? Co mówi ustawa Każdy szanujący się organizator turystyki powinien mieć zezwolenie na organizowanie imprez turystycznych. Kiedy już klient zdecyduje się na rodzaj wyjazdu, musi podpisać umowę. Umowa oraz ogólne warunki uczestnictwa w imprezach turystycznych, które bywają załącznikami do umowy, są dokumentami dość obszernymi, ale warto je dokładnie przeczytać. O interesy klientów biur podróży zadbał Sejm RP, który znowelizował ustawę o usługach turystycznych i od 1 stycznia 2001 roku obowiązują przepisy, które znacznie lepiej chronią interesy klientów zawierających umowy z biurami podróży. Podstawą jest pisemna umowa. Powinna ona zawierać: - nazwę organizatora turystyki, numer jego zezwolenia oraz personalia osoby, która w jego imieniu podpisała umowę; - miejsce pobytu lub trasę wycieczki; - czas trwania imprezy; - program imprezy obejmujący rodzaj, standard i terminy oferowanych usług, w tym: - rodzaj, charakter i kategorię środka transportu oraz datę, godzinę, miejsce wyjazdu i planowanego powrotu; - położenie, rodzaj i kategorię obiektu hotelarskiego zgodnie z przepisami kraju pobytu lub wyposażenie obiektów nie zaliczanych do rodzajów i kategorii; - liczbę i rodzaj posiłków; - program zwiedzania i inne usługi wliczone w cenę imprezy turystycznej; - cenę imprezy turystycznej wraz z wyszczególnieniem wszelkich koniecznych należności, podatków i opłat (jeżeli nie są zawarte w cenie) oraz zamieszczenie wyraźnego sformułowania okoliczności, które mogą spowodować podwyższenie ceny; - sposób zapłaty; - rodzaj i zakres ubezpieczenia turystów oraz nazwę i adres ubezpieczyciela; - termin powiadomienia klienta (na piśmie) o ewentualnym odwołaniu imprezy lub usługi turystycznej z powodu niewystarczającej liczby zgłoszeń (jeżeli realizacja usługi jest uzależniona od liczby zgłoszeń); - termin zawiadomienia o przeniesieniu uprawnień i obowiązków na inną osobę, wskazaną przez klienta; - sposób zgłaszania reklamacji związanych z wykonywaniem usług przez organizatora turystyki lub pośrednika turystycznego; - specjalne wymagania, o których klient powiadomił organizatora lub pośrednika i na które strony wyraziły zgodę; - podstawy prawne umowy i konsekwencje prawne wynikające z umowy.
Uwaga! Jeśli umowa, którą klient podpisał, nie spełnia wszystkich wymogów ustawy, to zapisy umowy mniej korzystne od ustawowych są nieważne. W ich miejsce obowiązują przepisy ustawy.
Obowiązki organizatora
1. Powinien niezwłocznie doręczyć klientowi egzemplarz umowy.
2. W przypadku imprezy zagranicznej, musi go ubezpieczyć od następstw nieszczęśliwych wypadków i kosztów leczenia.
3. Jeśli klient wpłaci więcej niż 10 proc. umówionej ceny, powinien otrzymać: - pisemne potwierdzenie posiadania gwarancji bankowej lub ubezpieczeniowej wraz ze wskazaniem sposobu ubiegania się o wypłatę środków z tych gwarancji w wypadkach określonych ustawą lub - pisemne potwierdzenie zawarcia umowy ubezpieczenia na rzecz klientów wraz ze wskazaniem sposobu ubiegania się o wypłatę środków z tej lokaty.
4. Jeśli przed rozpoczęciem imprezy organizator - z przyczyn od niego niezależnych - musi zmienić istotne warunki umowy, to powinien niezwłocznie powiadomić klienta, który może przyjąć nowe warunki, albo odstąpić od umowy. W tym ostatnim wypadku natychmiast powinno mu się zwrócić wpłacone już pieniądze bez obowiązku zapłaty kary umownej.
5. W razie odwołania przez organizatora imprezy turystycznej, klient może: wziąć udział w imprezie zastępczej (może się zgodzić na niższy standard, ale i po niższej cenie), albo żądać natychmiastowego zwrotu wszystkich wniesionych świadczeń.
6. Cena imprezy turystycznej zawarta w umowie nie może być podwyższona, chyba że umowa wyraźnie przewiduje taką możliwość, a organizator udokumentuje, że na podwyższenie ceny wpływ miały takie okoliczności, jak: wzrost kosztów transportu; wzrost opłat urzędowych, podatków lub opłat należnych za usługi lotniskowe, załadunkowe, przeładunkowe; wzrost kursów walut. W okresie 20 dni przed datą wyjazdu cena imprezy ustalona w umowie nie może być podwyższona.

Co radzi rzecznik konsumentów

Spytaliśmy Tadeusza Połatajkę, powiatowego rzecznika konsumentów w Ostrołęce, co mógłby poradzić klientom chcącym wyjechać na urlop z biurem turystycznym.
1. Wczasy i wycieczki radzę kupować tylko w renomowanych i znanych biurach podróży.
2. Jeśli nie mamy zbyt dużo pieniędzy, zdecydujmy się na hotel z trzema gwiazdkami, a nie z pięcioma.
3. Inny sposób tańszego wypoczynku to oferty z ostatniej chwili czyli popularny last minute. Czasami może to być chwyt reklamowy. W tym przypadku radzę porównać cenę takiego wyjazdu z normalną ceną katalogową, która wcale nie musi być wyższa.
4. Za każdym razem, gdy oferta jest tańsza od innych porównywalnych, dokładnie się jej przyjrzyjmy. Może się okazać, że ma ukryte pułapki, np. hotel będzie z dala od plaży, albo jakość usług hotelowych będzie pozostawiać sporo do życzenia.
5. Przede wszystkim jednak dokładnie czytajmy umowy, zanim je podpiszemy.

Porady właściciela biura podróży

Na co powinna zwrócić uwagę osoba wybierająca się na wycieczkę albo wczasy? Spytaliśmy o to Andrzeja Bisa, właściciela ostrołęckiego biura podróży "Atest".
1. Przede wszystkim zwracać trzeba uwagę, gdzie kupuje się imprezę. Należy spytać w biurze podróży, czy organizator ma zezwolenie na organizowanie usług turystycznych. Na życzenie klienta organizator powinien okazać odpowiednie dokumenty. Mogę podpowiedzieć klientom, żeby korzystali z usług biur, które działają już na naszym rynku co najmniej od kilku lat.
2. Klient koniecznie musi zwrócić uwagę na treść umowy-zgłoszenia i warunków uczestnictwa w imprezach turystycznych, które są integralną częścią umowy. Powinien znaleźć czas na przeczytanie tych dokumentów.
3. Jeśli już nie czyta umowy, to powinien koniecznie wykupić ubezpieczenie na wypadek rezygnacji z wyjazdu. To dodatkowy wydatek nie przekraczający zazwyczaj kilkudziesięciu złotych, ale zabezpiecza klienta przed przypadkami, których nie może przewidzieć. Jeśli na krótko przed imprezą zachoruje, albo też wydarzy się coś innego, czego nie był w stanie zaplanować, ubezpieczyciel może mu zwrócić poniesione koszty. Gdy nie ubezpieczy się, może stracić całą kwotę.
4. Nie powinien sugerować się tylko ceną. Szczególnie dokładnie należy się przyjrzeć wyjazdom tanim, a zwłaszcza temu, co organizator oferuje za te pieniądze. Może okazać się, że po dodaniu kosztów wykupienia np. obiadów czy dodatkowych wycieczek wyjazd droższy w te same strony wcale nie okaże się droższy od tego taniego.
5. Nie radzę jechać do krajów, gdzie aktualnie trwają konflikty, np. do Izraela czy do Indii.
6. Jeśli klient decyduje się na wyjazd do krajów egzotycznych, powinien poradzić się lekarza, czy jego stan zdrowia pozwoli na zniesienie trudów podróży i pobytu w tamtych krajach. Nie można też zapomnieć o niezbędnych szczepieniach.
7. W niektórych krajach dość często zdarzają się kradzieże (np. południowe Włochy, niektóre rejony Hiszpanii, kraje afrykańskie nad Morzem Śródziemnym). Warto pamiętać, że trzeba tam pilnować swoich dokumentów i cennych przedmiotów.
8. Przede wszystkim jednak namawiam do tego, aby wyjeżdżać na luzie. Stres spowodowany nadmiernym analizowaniem różnych szczegółów wyjazdu może go zupełnie zepsuć. Czy pośrednik odpowiada za niewywiązanie się się z umów. - Jeśli zastrzeżenia klienta dotyczą imprezy sprzedanej przez nas, ale organizowanej przez inne biuro podróży, to zgłasza się do nas z pismem w tej sprawie, kwitujemy je i przekazujemy organizatorowi wyjazdu Jeśli uwagi dotyczą spraw, które my załatwialiśmy, to oczywiście są one rozpatrywane w naszym biurze.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na to.com.pl Tygodnik Ostrołęcki