Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Budowa linii kolejowej Ostrołęka-Łomża-Giżycko - na jakim jest etapie?

OPRAC.:
Beata Modzelewska
Beata Modzelewska
Spółka CPK jest w zaawansowanej fazie przygotowań studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ) dla ok. 140-kilometrowego odcinka linii kolejowej nr 29: Ostrołęka – Łomża – Giżycko. Jest to kluczowy fragment linii nr 29, czyli tzw. szprychy nr 3, na północnym wschodzie Polski, który znajduje się na terenie trzech województw: mazowieckiego, podlaskiego i warmińsko-mazurskiego. We wtorek, 10 maja 2022 w Łomży odbyła się konferencja prasowa na ten temat.

Dla odcinka Ostrołęka – Łomża – Giżycko spółka CPK jest po pierwszym etapie konsultacji studium wykonalności (STEŚ). W październiku i listopadzie ub. roku odbyło się w sumie 17 spotkań w gminach, przez które przechodzą proponowane warianty kolejowe CPK, np. w Ostrołęce, Łomży, Giżycku, Zambrowie, Kolnie, Orzyszu, Miastkowie, Piątnicy, Rzekuniu, Troszynie i Śniadowie. Zostały wówczas określone cztery warianty kolejowej „szprychy” nr 3.

W trakcie spotkań z samorządowcami i mieszkańcami – które na tym etapie nie były obligatoryjne, a wynikały z dobrej woli inwestora i z transparentności procedury inwestycyjnej CPK – zaproponowane warianty przebiegów podlegały uszczegółowieniu i korektom. Działo się to wszędzie tam, gdzie było to możliwe (od strony technicznej, społecznej i środowiskowej).

Drugi etap konsultacji. Kiedy i w jakim mieście?

Drugi etap konsultacji społecznych w sprawie „szprychy” CPK nr 3 Ostrołęka – Łomża – Giżycko zacznie się w poniedziałek, 16 maja, o godz. 17.00 w Ośrodku Kultury w Miłkach (w powiecie giżyckim).

17 maja z wariantami przebiegów będą mogli zapoznać się mieszkańcy Giżycka, 18 maja Kolna, a 19 maja – Pisza.

23 maja zaplanowane jest spotkanie konsultacyjne w sprawie „szprychy” nr 3 w Miastkowie (powiat łomżyński), 24 maja w Kolnie. 25 maja konsultacje odbędą się w dwóch miejscowościach: w Zambrowie i Piątnicy, a dzień później znów w dwóch – w Śniadowie i Troszynie.

Kolejny tydzień zacznie się od konsultacji w Orzyszu (30 maja) i Rzekuniu (31 maja). 1 i 2 czerwca spotkania będą skierowane do mieszkańców Łomży (pierwszego dnia gminy, a dzień później miasta Łomża). Ten etap zamkną spotkania 3 czerwca: w Ostrołęce i Małym Płocku (miejscowość w rejonie Kolna).

Celem jest doprecyzowanie czterech wariantów, a następnie rekomendacja wariantu inwestorskiego, który będzie elementem wniosku o decyzję środowiskową.

Szczegółowy harmonogram II etapu konsultacji zostanie opublikowany na stronie www.cpk.pl, w zakładce /Dla Mieszkańców/ i /Konsultacje społeczne dla inwestycji kolejowych.

Interaktywną mapę czterech wariantów linii kolejowej Ostrołęka – Łomża – Giżycko można zobaczyć na stronie CPK.

Kolejne etapy, czyli co dalej?

Wniosek o decyzję środowiskową

W ciągu najbliższych miesięcy wykonana zostanie analiza kosztów i korzyści oraz tzw. analiza wielokryterialna w celu wyboru wariantu inwestorskiego. Preferowany wariant inwestorski przedstawimy ze szczegółami samorządowcom i mieszkańcom wszystkich gmin, przez teren których przechodzi (wraz ze szczegółowymi, proponowanymi rozwiązaniami technicznymi i projektowymi).

Wariant inwestorski zostanie w tym roku włączony do wniosku o decyzję środowiskową (wraz z dwoma wariantami alternatywnymi).

Ostatni etap będzie obejmować przedstawienie elementów koncepcji programowo-przestrzennej dla wybranego wariantu inwestorskiego. Przez CPK zostaną opracowane mapy do celów projektowych oraz dokumentacja geologiczno–inżynierska. Zakończenie tego etapu zakładane jest na II kw. 2023 r.

Od strony realizacyjnej cała inwestycja zostanie podzielona na dwie części. Pierwsza dotyczy odcinka Ostrołęka – Łomża, który ma zostać wybudowany do końca 2027 r., a druga fragmentu Łomża – Pisz – Orzysz – Giżycko, który ma powstać do końca r. 2032.

Z Warszawy na Mazury pociągiem w 2 godziny?

Czasy przejazdu i korzyści komunikacyjne

Budowa całej szprychy nr 3, czyli odcinka: CPK – Warszawa – Tłuszcz – Wyszków – Ostrołęka – Łomża – Pisz – Giżycko, będzie oznaczać liczne korzyści dla pasażerów. Nowa linia zapewni skrócenie czasów przejazdu, np. z Warszawy: do Ostrołęki do godziny, do Łomży do 1 godz. 15 min, do Kolna – półtorej godziny, do Pisza – 1 godz. 45 min, do Orzysza do 2 godz. i do Giżycka do 2 godz. 15 min.

Pociągi pasażerskie mają się tędy poruszać z prędkością do 250 km/h (lekkie pociągi towarowe: do 120 km/h). Ponadto na dotychczasowych liniach kolejowych zwiększy się przepustowość na potrzeby przewozów regionalnych i towarowych.

Dzięki inwestycjom związanym z CPK na terenie województwa podlaskiego powstanie ok. 56 km nowych linii kolejowych, które wybuduje spółka CPK, a kolejnych ok. 265 km zostanie zmodernizowanych przez PKP PLK. W ten sposób ponad 1 mln mieszkańców województwa znajdzie się wtedy w zasięgu linii kolejowych. Dla woj. warmińsko-mazurskiego te liczby wynoszą odpowiednio: ok. 74 km, 208 km i 1,2 mln mieszkańców.

Program kolejowy CPK

Większość miast w zasięgu 2,5 godz. podróży

Spółka CPK przygotowuje budowę 12 tras kolejowych, w tym 10 tzw. szprych, prowadzących z różnych regionów Polski do Warszawy i Portu Solidarność. W sumie to 30 zadań inwestycyjnych i prawie 2 000 km nowych linii kolejowych, które mają zostać zrealizowane do końca 2034 r.

W tej chwili spółka CPK opracowuje 10 studiów techniczno-ekonomiczno-środowiskowych (STEŚ) w różnych częściach Polski. Dotyczą one kolejowych odcinków: Warszawa – CPK – Łódź; Łódź – Sieradz – Wrocław; Żarów – Wałbrzych – granica z Czechami; Sieradz – Kalisz – Poznań; Ostrołęka – Łomża – Giżycko; Katowice – Ostrawa; Łętownia – Rzeszów; Trawniki – Zamość – Bełżec; CPK – Płock – Włocławek i Węzeł CPK.

Łącznie prace przygotowawcze STEŚ trwają już na 1300 km z planowanych 2000 km nowych linii kolejowych.

Nowe połączenia kolejowe na terenie kraju (tzw. szprychy) umożliwią przejazd między Warszawą i CPK a największymi polskimi miastami w czasie nie dłuższym niż 2,5 godz.

Zobacz inne materiały z Ostrołęki i powiatu ostrołęckiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na to.com.pl Tygodnik Ostrołęcki