Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Branże, które napędzają polską sprzedaż zagraniczną

Maciej Badowski AIP
Nowością w czołówce rankingu jest pojawienie się na 3. miejscu branży motoryzacyjnej, która zdołała wspiąć się o 3 oczka do góry w porównaniu z zeszłym rokiem.
Nowością w czołówce rankingu jest pojawienie się na 3. miejscu branży motoryzacyjnej, która zdołała wspiąć się o 3 oczka do góry w porównaniu z zeszłym rokiem. Karolina Misztal
W trzeciej edycji zestawienia „Eksportowe TOP50”, wskazującego na najbardziej obiecujące kategorie polskiego eksportu, na 1. miejscu ponownie znalazły się meble. Na 2. pozycji uplasowały się produkty zbożowe i cukiernicze. Podium zamyka sektor automotive. Jednocześnie dobre perspektywy eksportowe stoją przed producentami wyrobów czekoladowych, kosmetyków i chemii, drewnianych materiałów budowlanych a także odzieży.

Ranking „Eksportowe TOP50” powstaje w oparciu o autorski indeks Banku Zachodniego WBK, uwzględniający różne składowe. Metodologia premiuje m.in. kategorie, w których polski eksport ma istotny udział, rośnie szybciej niż handel światowy i w których wielkość eksportu jest skorelowana z pozytywnym bilansem handlowym. Istotne jest też rozproszenie krajów importujących. Dzięki temu obniżają się pozycje działów, gdzie jesteśmy pośrednikiem i mniej znaczącym dostawcą, a rosną te, gdzie produkty docierają na cały świat.

Zdaniem autorów raportu, czarnym koniem wyścigu (7. pozycja) są książki, gazety, obrazki i inne wyroby przemysłu poligraficznego.

– Ekspansja zagraniczna jest pomysłem na rozwój właściwie dla każdej firmy. Wśród naszych klientów jest wielu eksportowych tygrysów, którzy reprezentują niszowe branże. Na pewno coraz większe ambicje na rozwój za granicą obserwujemy wśród firm napędzanych innowacjami. Jednocześnie jednak firmy działające w tradycyjnych sektorach produkcyjnych pozostają kluczowymi graczami– mówi Agnieszka Wolska, dyrektor obszaru bankowości korporacyjnej Banku Zachodniego WBK.

Budujemy i wyposażamy

Zdecydowanym liderem rankingu są meble, które na 1. pozycji w zestawieniu utrzymują się już kolejny rok. Wartość sprzedaży zagranicznej odnotowanej w 2016 roku dla tej kategorii to aż 48 014 mln zł.

Branża meblarska zdecydowanie zasługuje na docenienie w kontekście eksportu i to nie tylko ze względu na bardzo wysoką wartość wywozu i jego dynamikę – 12 proc. r/r, ale także dlatego, że wśród wszystkich 50 kategorii rankingu, to właśnie meble mają największy dodatni bilans handlowy, rzędu 36 932 mln zł – podkreśla Feliks Bentkowski, dyrektor kredytowy ds. sektorów Banku Zachodniego WBK.

Meble to niejedyna wysoko sklasyfikowana kategoria wyposażenia domów i wnętrz. Na 6. miejscu w rankingu znalazła się pozycja eksportowa: drewno i artykuły z drewna; węgiel drzewny. Tutaj prym wiodą materiały budowlane dla domów, jak okna, drzwi, panele podłogowe itp.

Silna żywność; ostry wjazd automotive

Trzecia edycja zestawienia buduje wizerunek Polski jako kraju bardzo słodkiego. 2. miejsce w rankingu utrzymały produkty zbożowe i cukiernicze, czyli m.in. ciastka. Duże ambicje mają też eksporterzy wyrobów czekoladowych. W tym roku produkty z kakao są na 4. miejscu zestawienia, co jest dużym awansem (o 4 pozycje) w porównaniu z zeszłym rokiem. W branży rolno-spożywczej dobrych perspektyw na zagranicznych rynkach mogą spodziewać się także firmy eksportujące mięso i podroby jadalne (9. pozycja).

Nowością w czołówce rankingu jest pojawienie się na 3. miejscu branży motoryzacyjnej, która zdołała wspiąć się o 3 oczka do góry w porównaniu z zeszłym rokiem. Ten awans to dobra wiadomość na przyszłość i sugeruje utrzymanie się bardzo dynamicznego rozwoju eksportu pojazdów nieszynowych oraz ich części. W minionym roku wyniósł on aż 95 446 mln i odnotował wzrost o 18 proc. r/r. Wysoko w rankingu uplasowała się również inna kategoria związana z transportem. Statki powietrzne, kosmiczne i ich części zajęły 16. pozycję.

Polskie piękno i styl też na eksport

W tegorocznej edycji „Eksportowego TOP50” wyjątkowo dobrze przedstawiają się także perspektywy eksportu polskiej branży chemicznej i kosmetycznej. Kategoria, w skład której wliczamy głównie olejki eteryczne, preparaty perfumeryjne, kosmetyczne lub toaletowe, zajęła wysokie, 5. miejsce (awans aż o 11 pozycji). Za pierwszą dziesiątką, na 13. miejscu, zadebiutowała w zestawieniu kategoria różnych produktów chemicznych. Na 14. pozycji, uplasowały się chemia domowa (mydło; preparaty: piorące, smarowe, woski syntetyczne, preparowane, do czyszczenia, szorowania, świece itp., pasty modelarskie, woski, preparaty dentystyczne).

Wśród całych gałęzi przemysłu obecnych w zestawieniu, wyróżnić należy także branżę odzieżową i dodatków, obuwia oraz galanterii. Najwyżej w rankingu „Eksportowe TOP50 2017” znalazły się artykuły skórzane, które w tym roku trafiły na 11. pozycję. Perspektywy dla branży obuwniczej oceniono na 15. pozycję. Odzież i dodatki są na miejscu 32.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Branże, które napędzają polską sprzedaż zagraniczną - Strefa Biznesu

Wróć na to.com.pl Tygodnik Ostrołęcki