Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Będą nowe ścieżki rowerowe. Sprawdź, gdzie powstaną

ekruczyk
Powiat Ostrołęcki w swoich zasobach ma około 850 km dróg. Ścieżek rowerowych ponad 35 km. Po intensywnych zabiegach o pozyskanie pieniędzy na budowę i modernizację dróg przyszła pora na ciągi pieszo-jezdne.

Z inicjatywy Starosty Ostrołęckiego 20 marca w siedzibie tutejszego starostwa odbyło się spotkanie z włodarzami Ostrołęki i gmin powiatu ostrołęckiego. Powód? 23 kwietnia upływa termin składania wniosków do Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

- Pomimo że Powiat Ostrołęcki w swoich zadaniach nie ma budowy ciągów pieszo-jezdnych, postanowiliśmy mocno zaangażować się w to przedsięwzięcie. Jak ważne z punktu widzenia bezpieczeństwa są ścieżki rowerowe, wie praktycznie każdy mieszkaniec powiatu. Posiadamy coraz lepszą infrastrukturę drogową, dobre samochody, aż prosi się, by przy ciągach komunikacyjnych budować takie ścieżki. Ponadto interesujące przyrodniczo miejsca mogłyby przyciągnąć turystów z Ostrołęki i okolic, spragnionych wycieczek pieszo-rowerowych - podkreśla starosta Stanisław Kubeł.

Wyjątkowość konkursu ogłoszonego przez Centrum Koordynacji Projektów Środowiskowych w Warszawie polega na dużym dofinansowaniu, na poziomie 85 proc. Warunek jest jeden: ścieżki rowerowe powinny biec na obrzeżach atrakcyjnych przyrodniczo miejsc. A takich w powiecie mamy wiele. Już sama Ostrołęka, dolina Narwi i Omulwi, stanowi olbrzymi potencjał. Nie mówiąc o obszarach Natura 2000, leżących w gminach Olszewo-Borki, Lelis, Rzekuń oraz fragmentach borów w Czarni.

- Projekty powinny być dobrze uzasadnione przyrodniczo. Wysoko premiowane będą te wnioski, które przyczyniają się do ochrony rzadkich gatunków zwierząt i roślin. Takie ścieżki mogą kończyć się np. wieżą widokową. Stworzymy wówczas punkt, do którego będzie można dotrzeć. Ma to szczególne uzasadnienie w przypadku tworzenia tras edukacyjnych - tłumaczy wicestarosta Krzysztof Parzychowski.

Konkurs umożliwia składanie kilku wniosków. Zwiększa to szansę na uzyskanie dofinansowania. Na spotkaniu rozmawiano o trzech wariantach - koncepcjach i tym samym o trzech wnioskach. Przebieg tras zależny jest także od propozycji partnerów, czyli gmin i nadleśnictwa.

Oczywiście powstałe ścieżki, które połączone zostałyby z już istniejącymi, miałby służyć nie tylko turystom, korzystać z nich mieliby przede wszystkim mieszkańcy regionu. Ruch pieszy i rowerowy nie kolidowałby z obszarami Natura 2000, gdyż celem programu jest wyłączenie ruchu turystycznego z obszarów przyrodniczo chronionych.

W grę wchodzi budowa dwóch rodzajów ścieżek: o nawierzchni bitumicznej i mineralnej, o szerokości minimum 2 m. Przy drodze asfaltowej zasadnym byłoby utworzenie ścieżki bitumicznej. Koszt kilometra takiego ciągu to około 150 tys. zł. W terenie leśnym, w tym przypadku może być wykorzystany pas przeciwpożarowy, a także przy drodze gruntowej powstałyby ścieżki o nawierzchni mineralnej, z wykorzystaniem kruszywa naturalnego. Kilometr takiego ciągu to około 80 tys. zł.

Wszyscy uczestnicy spotkania wyrazili chęć wzięcia udziału w konkursie. Zarówno przedstawiciele gmin na obszarach, których znajdują się przyrodnicze atrakcje, jak i miasta. Jest to o tyle ważne, że dodatkowe punkty otrzymuje się za współpracę między gminami i powiatami. Do współpracy zaproszono także przedstawicieli Nadleśnictwa Myszyniec i Ostrołęka, Zarządu Dróg Powiatowych, Ośrodka Doradztwa Rolniczego.

- Powiat ostrołęcki już wcześniej widział potrzebę budowy ścieżek rowerowych, które nie tylko wpływałyby na niekontrolowany ruch rowerowy na terenach cennych przyrodniczo, ale także na poprawę bezpieczeństwa pieszych i rowerzystów - zaznaczył wicestarosta.

Obecnie najwięcej ciągów pieszo-jezdnych posiada gmina Lelis - około 15 km. Kolejne gminy, które mają w swojej infrastrukturze drogowej ścieżki to Rzekuń - ok. 4 km, Kadzidło - ok. 3 km oraz Czerwin - także ok. 3 km. Wszystkie ciągi mają nawierzchnię bitumiczną.

Jednak już w tym roku powiat ostrołęcki wzbogaci się o nowe ciągi pieszo-jezdne. W gminie Goworowo, na odcinku Goworowo-Damięty powstanie ok. 5 km. W gminie Olszewo-Borki - 3 km (odcinek Olszewo-Borki-Nakły). W gminie Troszyn - 5 km. W gminie Lelis, na odcinku Łęg Przedmiejski-Nasiadki-Dąbrówka-Grale - ok. 12 km. W gminie Kadzidło - ok. 3,5 km na trasie Kadzidło-Golanka.

Warto podkreślić, że przez powiat ostrołęcki biegną także ścieżki edukacyjne, wytyczone przez nadleśnictwa. I tak np. w gminie Łyse taka ścieżka znajduje się w rezerwacie Serafin, mierzy ona ok. 16 km, podobną trasę mamy również w gminie Lelis i Kadzidło.
Bez wątpienia dzięki udziałowi w programie, w naszym regionie mogłyby pojawić się kolejne kilometry dróg, tak bardzo wyczekiwanych przez mieszkańców.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na to.com.pl Tygodnik Ostrołęcki