Awaria na kolei. Alstom, producent systemów bierze na siebie winę. Wiadomo, co się wydarzyło

Adam Kielar
Adam Kielar
Awaria na dworcu w Bydgoszczy.
Awaria na dworcu w Bydgoszczy. Fot: Tomasz Czachorowski/Polska Press
Udostępnij:
W czwartek rano doszło do masowej awarii tzw. lokalnych centrów sterowania w 19 z 33 takich punktach polskiego systemu kolejowego. Od samego początku pojawiły się spekulacje, że mogło dojść do ataku cybernetycznego. Alstom, producent systemu, który uległ awarii, poinformował, że to był błąd oprogramowania, a nie cyberatak.

– Alstom jest świadomy błędu w formatowaniu czasu, który ma obecnie wpływ na dostępność sieci kolejowej, a co za tym idzie na transport kolejowy w Polsce. Bezpieczeństwo pasażerów nie jest zagrożone – poinformował koncern w oświadczeniu cytowanym przez portal rynek-kolejowy.pl

– Przepraszamy za wszelkie niedogodności, jakie ten problem spowodował dla operatorów i pasażerów. Alstom potwierdza, że nie było żadnego cyberataku ani problemu bezpieczeństwa związanego z błędem formatowania czasu, który wystąpił 17 marca 2022 r. – przyznaje Alstom.

O godzinie 11, PLP PLK poinformowały o postępach w naprawie awarii w różnych miejscach Polski.

„Gazeta Polska” informowała o możliwych usterkach w systemie

„Gazeta Polska” cytowała w 2017 roku magazyn „The Globe and Mail”, który informował o blisko 100 transakcjach w latach 2011-2016, dokonywanych między firma Bombardier a rosyjską koleją. Pośrednikiem miała być zarejestrowana w Wielkiej Brytanii firma Multiserv Overseas. W 2010 roku połowę udziałów w spółce, wokół której toczyło się międzynarodowe śledztwo, nabył Bombardier.

„GP” pisała o tym, że w ramach współpracy Bombardiera z rosyjskim przewoźnikiem kody źródłowe oraz informacje z Polski mogły trafić do Rosji. Firma zaprzeczyła tym zarzutom.

Według „Gazety”, powołującej się na notatkę rosyjskiego dyrektora Centrum Cyberbezpieczeństwa od wiceprezesa Kolei Rosyjskich, w systemach EBI Lock 950, czyli takich, które są zamontowane także w Polsce, wykryto 57 usterek, w tym takie umożliwiające ataki hakerskie, w tym możliwość sterowania sygnalizacją świetlną tak, by spowodować zderzenie pociągów.

W 2021 roku, Bombardier Transportation zostało przejęte przez francuską firmę Alstom.

Źródła: Gazeta Polska, Rynek Kolejowy

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Materiał oryginalny: Awaria na kolei. Alstom, producent systemów bierze na siebie winę. Wiadomo, co się wydarzyło - Polska Times

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Tygodnik Ostrołęcki
Dodaj ogłoszenie