Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Audi TT

Tomasz Kutkiewicz
Audi TT, popularna TeTe-tka produkowana jest przez koncern Audi od 1998 roku. Sama nazwa "TT" pochodzi od nazwy wyścigu "Tourist Trophy" odbywającego się corocznie na wyspie Man.

W ubiegłym roku ruszyła produkcja drugiej generacji Audi TT. Wykonana jest podobnie jak A2 i A8 w całości z aluminium.

Pierwszy projekt kolejnej generacji auta stworzył Peter Schreyer, który zwolnił miejsce Walterovi de Silvie (projektant np. Seata Altei). Wracając do Volkswagena. De Silva naszkicował ostateczny wygląd TT z typowymi dla tej marki elementami: masywnymi wlotami powietrza po obu stronach chromowanego grilla, z umieszczonymi tam lampami przeciwmgielnymi, wyraźnymi przetłoczeniami poniżej linii okien oraz podwójnymi przednimi reflektorami. Nowe TT to nie tylko stylistyczne smaczki, ale także nowe podejście do samej koncepcji pojazdu - auto będzie teraz dłuższe, szersze i znacznie funkcjonalniejsze.

Nowe, czteromiejscowe coupe urosło kilka centymetrów w każdą stronę, co da się odczuć we wnętrzu. Mimo to nowe TT jest lżejsze i 50% sztywniejsze niż poprzednik dzięki skonstruowaniu samochodu na bazie ramy przestrzennej. Oprócz szkieletu nośnego, 69% karoserii zostało wykonanych z aluminium. Podwozie wraz z zawieszeniem zaadaptowano z Audi A3, które...zostało zbudowane na płycie podłogowej Golfa V.

W porównaniu z poprzednikiem oznacza to mocniejsze hamulce, elektrohydrauliczne wspomaganie kierownicy, niezależne tylne zawieszenie, a także mocno rozbudowaną elektronikę wpływającą na bezpieczeństwo jazdy.

Aluminiowe Audi jest nie tylko znacznie lżejsze i dynamiczniejsze od poprzednika, ale także znacznie bardziej zaawansowane technicznie. We wnętrzu znajduje się elektroniczny system obsługi urządzeń pokładowych MMI, który podobnie jak w A6 został wyposażony w duży, kolorowy monitor. Co jeszcze? Kurtyny powietrzne, łopatki do zmiany biegów przy kierownicy w wersji z dwusprzęgłową, bezpośrednią skrzynią biegów DSC lub przekładnią automatyczną oraz telefon komórkowy pracujący w technologii Bluetooth.

Problemy z aerodynamiką (które miała pierwsza generacja TT) rozwiązane zostały dzięki zastosowaniu automatycznie wysuwanemu przy wyższych prędkościach spoilerowi, a który służy lepszemu dociśnięciu tylnej osi. Z przodu podobne zadanie przypadło specjalnie wyprofilowanym elementom nadwozia oraz obudowom pod silnikiem - wspomaga układ jezdny przy wszelkich ekstremalnych sytuacjach.
Od strony wnętrza auta, wyraźnie poprawiła się w stosunku do pierwszej generacji widoczność we wszystkich kierunkach. Nowa deska rozdzielcza zwrócona w stronę kierowcy, jest ergonomiczna, ze wszystkimi włącznikami na wyciągnięcie reki. Aluminiowe wstawki podkreślą sportowy charakter auta. Świetnie wyprofilowane fotele zapewniają wysoki komfort i dobre trzymanie boczne.

Nowa TeTe-tka, to całkiem inne auto niż poprzedniczka. Poprawione właściwości jezdne, świetne zawieszenie, które poprawiło bezpieczeństwo auta, ergonomia i przede wszystkim piekna sylwetka. W sumie - auto sportowe, ale...to nie jest tak ciasny samochód jakim był poprzednik. Projektantom udało się znacznie powiększyć bagażnik, który po złożeniu tylnych siedzeń urasta do prawie 700 litrów. To dużo. Sportowe coupe - do codziennego użytku - oczywiście, jeśli z tyłu będą siedzieć tylko dzieci.

DANE TECHNICZNE
Silnik

Silnik 2.0 TFSI
Moc maksymalna: 200 KM przy 5100 obr/min
Maks. moment obrotowy 280 Nm przy 1800
Podwozie
Zawieszenie przednie: wahacz poprzeczny, kolumna resorująca, stabilizator poprzeczny
Zawieszenie tylne: oś wielowahaczowa, sprężyna śrubowa, stabilizator poprzeczny
Hamulce przód/tył: tarczowe wentylowane/tarczowe wentylowane
ABS i ASR

Wymiary i ciężary
Rozstaw osi: 2468 mm
Rozstaw kół przód/tył: 1572/1558 mm
Ciężar własny: 1335-1485 kg
DMC: 1660-1810 kg
Pojemność bagażnika: 290/700 dm3
Pojemność zbiornika paliwa: 55-60 l

Osiągi

Silnik 0-100 km/h - 6,6 s
Prędkość maks. 240 km/h
Zużycie paliwa 7,7 l/100km

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na to.com.pl Tygodnik Ostrołęcki