600 plus dla pracujących i 400 plus dla niepracujących - to propozycja ekonomisty. Będą zmiany? [20.08.2019 r.]

jsZaktualizowano 

Wideo

Zobacz galerię (1 zdjęcie)
600 plus dla pracujących i 400 plus dla niepracujących – takie rozwiązanie zaproponował główny ekonomista banku Pekao SA. Jego zdaniem 500 plus rozdawane wszystkim po równo, i tym pracującym, i tym niepracującym, osłabia motywację do znalezienia zatrudnienia. Wielu rodziców zrezygnowało z pracy zarobkowej całkowicie po otrzymaniu wsparcia finansowego od państwa. Czy pomysł Marcina Mrowca się przyjmie?

600 plus dla pracujących i 400 plus dla niepracujących – ta zmiana może pomóc pracodawcom

Marcin Mrowiec, główny ekonomista banku Pekao SA uważa, że wsparcie od państwa w postaci 500 plus doprowadza do unikania pracy:

Marcin Mrowiec dla Businessinsider: Można by zmodyfikować program 500 plus w kierunku promowania beneficjentów programu, którzy pracują. Np. 600 plus dla pracujących, 400 plus dla niepracujących. Może z wyjątkiem matek, które mają troje i więcej małych dzieci.

Zdaniem ekonomisty, aktualne rozwiązania prawne nie sprzyjają poszukiwaniom pracy. Oprócz rodziców, osobami, które nagminnie rezygnują z jakiegokolwiek zatrudnienia, są osoby niepełnosprawne.

Marcin Mrowiec: Teraz system podatkowo-składkowy wspierający te osoby wytwarza bodźce utrzymujące je poza rynkiem pracy. Te osoby nie zawsze mają wysokie kwalifikacje, a gdyby zaczęły pracować, uzyskując niewysokie zarobki, równocześnie tracą prawa do dodatków socjalnych. Często nie opłaca im się więc podejmować pracy.

TOP 25 najlepszych miejsc pracy w Europie. Chcesz tutaj prac...

500 plus do podziału? „Trzeba zachęcać do aktywności zawodowej”

Zdaniem ekonomisty pat, w którym znajduje się sporo osób bezrobotnych w Polsce, wynika z przepisów, które nie przystają do rzeczywistości.

  1. Na polskim rynku pracy obciążenia związane z zatrudnieniem są wysokie dla wszystkich – osoby, które mogą liczyć na najniższe wynagrodzenie, często z niego rezygnują, ponieważ nie jest to dla nich opłacalne.
  2. Osoby pobierające różnorakie świadczenia obawiają się ich utraty w przypadku rozpoczęcia pracy zarobkowej.
  3. Wysokość świadczeń i wysokość najniższego wynagrodzenia często są zbliżone do siebie.

Marcin Mrowiec podkreśla, że Słowacy kilka lat temu zaczęli stosować ujemny podatek dochodowy (dopłacanie do bardzo niskich dochodów). Dzięki temu sporo bezrobotnych chciało znaleźć pracę.

Według ekonomisty, budowany przez 3 dekady system, na którym opiera się polski rynek pracy, powinien być dokładnie zbadany:

Brakuje nam rąk do pracy i musimy się upewnić, czy nasz system skłania ludzi do pracowania, a nie wzmacnia w nich tendencje, aby nie pracować, albo żeby pracować w szarej strefie.

Trwa głosowanie...

Popierasz obecne zmiany w programie 500 Plus?

Materiał oryginalny: 600 plus dla pracujących i 400 plus dla niepracujących - to propozycja ekonomisty. Będą zmiany? [20.08.2019 r.] - Gazeta Pomorska

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 1,942

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

J
JOLASIA

Jestem za mam 2 dzieci.Zadnej pomocy od rodziców i teściów bo nie żyją.Dzieci do żłobka i przedszkola A my z mężem pracujemy.Na zmiany jak on na rano to ja na popołudnie byle by tylko pracować A nie tylko zapomogi.Niech się wezmą za robotę A nie tylko 50o ,300 ,alkoholicy zapomoga bo chorzy.A pracować nie ma komu

G
Gość

Nudne to juz sie robi... wpierw narzekali ci ci nie dostali teraz jak każdy dostal tez jest zle.

G
Gość
2019-08-20T12:57:27 02:00, Gość:

Wiele osób jest za i przeciw. Ale tak naprawdę co nam daje 500 plus=nic. Każdy płaci podatki nie tylko pracujący bo w tych czasach nie patrząc idziesz do sklepu kupujesz picie gdzie podatek od ciągnie ci sklep do tego jeszcze producent i wychodzi tak że mając 2 czy 3 dzieci odczuwasz to po kieszeni. Dla osób tych którzy pracują jestem pelna podziwu. Ale powiedzcie mi ja jako matka mogąca podjąć pracę gdzie moje dzieci mają 7l, 2l i roczek mam zostawić obcej osobie dzieci i iść sobie do pracy gdzie zaznaczę 7letnie dziecko jest niepełnosprawne w stopniu lekkim. Kto się nim zajmie? Sąsiad? A może państwo? Nie, opiekunka no tak która za godzinę liczy sobie 10 zł więc powiedzmy że wyjdę na zero idąc do pracy gdyż mąż pracuje na najniższej krajowej po przeliczeniu i odjeciu wszystkich podatków i składek wychodzi na to że jeszcze z pensji męża musiałabym opiekunce dopłacić czas droga już nie wspomnę. Więc pomyślcie zanim napiszecie coś bo nie każdy ma opcje bądź ułożone życie. Nikt nie powinien patrzeć komuś do portfela ile kto zarabia bądź co robi. Każdy powinien zająć się własnym czubkiem nosa niż wytykanie komuś błędów bez ich racji bądź nie znania przyczyny czemu jest tak a nie inaczej. Pozdrawiam

Właśnie to co napisałaś obnaża niedoskonałość tego programu, bo po co iść do pracy jak te same pieniądze dostanę za siedzenie w domu? Ja też mogłabym zostać w domu z dziećmi a nie liczyć na żłobek, przedszkole czy opiekunkę...tylko ze jest to myślenie krótkowzroczne bo co dalej? Jak nasze dzieci zobaczą ze tak łatwiej i wygodniej to kto będzie pracował na nasze emerytury i tak głodowe bo ludzi myślących podobnie do Ciebie jest coraz więcej...

G
Gość

Główny ekonomista to niech lepiej weźmie wędkę i idzie sobie na ryby

E
Ed
2019-08-20T09:09:57 02:00, Gość:

Pomysł jest dobry , ale jestem za pewnością czyli tam gdzie jesr trójka i więcej dzieci też ma być po 400 lub nawet 300. Te osoby które mają po 3 lub 4 dzieci przeważnie żyją z dodatków. Ja uwielbiam dzieci Ale myślę rozsądnie wolę zapewnić dwójce wakacje dodatkowe wyjścia wykształcenie niż żyć i liczyć na 500 plus. Proszę przemyśleć dokładnie że ludzie którzy mają duża dzieci i żyją z dodatków to dzieci są nauczone tego samego. Te dzieci nie pójdą do pracy tylko będą szukały pomocy w państwie.Ps. zaznaczam ,że chodzi tutaj o wielodzietne rodziny w których rodzice są bezrobotni.

2019-08-20T10:38:01 02:00, Gość:

Zgadzam się w 100 % żyją ze swiadczen z opieki 500 a na starość jeszcze emeryturę dostaną całe życie żerują na państwie

2019-08-20T11:37:52 02:00, Gość:

Tak oczywiście tylko gdzie jest porównanie dla rodziny gdzie matka ma 3 czy 4 dzieci nie pracuje bo nie może bądź mąż pracuje za najniższa krajowa 1643zl dostaje 100zl rodzinnego na głowę dziecka czyli 300zl to mamy 1943zl dzieląc to na 5osob w rodzinie to chyba wyżyć za to się nie da ? A 500 dostaje tak samo jak wy dostajecie . A to że dostanie emeryturę jestem dokładnie za tym dlatego że musi tyle trudu poświęcić i wychować te dzieci A nie jedno dziecko i mówić jakim jest się przeznaczonym patologia wprost . Ludzie hieny nie wezmą pod uwagę życia z przed 500plus kiedy to matka z ojcem muszą sobie odmówić żeby dziecku kupić to się czepiają . Dostaliscie 500plus to już każdemu trzeba zabrać jakiś dodatek ? ciekawe czy jak wy byście brali dodatki to byście się tak cwaniakowali ? żal i patologia jednym słowem . zastanówcie się co mówicie .

2019-08-20T13:03:39 02:00, Gość:

A dlaczego matka z 3 dzieci nie może pracować?

Też tak uważam. Rozśmieszają mnie osoby piszące o ogromnym trudzie wychowania 3-5 dzieci. To idź do pracy i wychowuje np. 3 to potem o trudzie porozmawiamy.

K
Krzysztof

Kiedy wreszcie zajmią się emeryturami stażowymi po 35 i 40 latach pracy dla kobiet i mężczyzn. Mamy pracować do śmierci na te wszystkie rzeczy wymyślone przez rząd. Dokąd tak ma być. Gdzie to prawo i sprawiedliwość

E
Es

Żadnych udogodnień dla osób mających 3 lub więcej dzieci, ktoś na siłę zmuszał do tego. Nikt. Znam rodziny gdzie jest 3 czy 4 a nawet 5 dzieci i jakoś oboje rodzice pracują. Trzeba tylko chcieć.

G
Gość
2019-08-20T09:09:57 02:00, Gość:

Pomysł jest dobry , ale jestem za pewnością czyli tam gdzie jesr trójka i więcej dzieci też ma być po 400 lub nawet 300. Te osoby które mają po 3 lub 4 dzieci przeważnie żyją z dodatków. Ja uwielbiam dzieci Ale myślę rozsądnie wolę zapewnić dwójce wakacje dodatkowe wyjścia wykształcenie niż żyć i liczyć na 500 plus. Proszę przemyśleć dokładnie że ludzie którzy mają duża dzieci i żyją z dodatków to dzieci są nauczone tego samego. Te dzieci nie pójdą do pracy tylko będą szukały pomocy w państwie.Ps. zaznaczam ,że chodzi tutaj o wielodzietne rodziny w których rodzice są bezrobotni.

2019-08-20T10:38:01 02:00, Gość:

Zgadzam się w 100 % żyją ze swiadczen z opieki 500 a na starość jeszcze emeryturę dostaną całe życie żerują na państwie

2019-08-20T11:37:52 02:00, Gość:

Tak oczywiście tylko gdzie jest porównanie dla rodziny gdzie matka ma 3 czy 4 dzieci nie pracuje bo nie może bądź mąż pracuje za najniższa krajowa 1643zl dostaje 100zl rodzinnego na głowę dziecka czyli 300zl to mamy 1943zl dzieląc to na 5osob w rodzinie to chyba wyżyć za to się nie da ? A 500 dostaje tak samo jak wy dostajecie . A to że dostanie emeryturę jestem dokładnie za tym dlatego że musi tyle trudu poświęcić i wychować te dzieci A nie jedno dziecko i mówić jakim jest się przeznaczonym patologia wprost . Ludzie hieny nie wezmą pod uwagę życia z przed 500plus kiedy to matka z ojcem muszą sobie odmówić żeby dziecku kupić to się czepiają . Dostaliscie 500plus to już każdemu trzeba zabrać jakiś dodatek ? ciekawe czy jak wy byście brali dodatki to byście się tak cwaniakowali ? żal i patologia jednym słowem . zastanówcie się co mówicie .

A dlaczego matka z 3 dzieci nie może pracować?

G
Gość

Wiele osób jest za i przeciw. Ale tak naprawdę co nam daje 500 plus=nic. Każdy płaci podatki nie tylko pracujący bo w tych czasach nie patrząc idziesz do sklepu kupujesz picie gdzie podatek od ciągnie ci sklep do tego jeszcze producent i wychodzi tak że mając 2 czy 3 dzieci odczuwasz to po kieszeni. Dla osób tych którzy pracują jestem pelna podziwu. Ale powiedzcie mi ja jako matka mogąca podjąć pracę gdzie moje dzieci mają 7l, 2l i roczek mam zostawić obcej osobie dzieci i iść sobie do pracy gdzie zaznaczę 7letnie dziecko jest niepełnosprawne w stopniu lekkim. Kto się nim zajmie? Sąsiad? A może państwo? Nie, opiekunka no tak która za godzinę liczy sobie 10 zł więc powiedzmy że wyjdę na zero idąc do pracy gdyż mąż pracuje na najniższej krajowej po przeliczeniu i odjeciu wszystkich podatków i składek wychodzi na to że jeszcze z pensji męża musiałabym opiekunce dopłacić czas droga już nie wspomnę. Więc pomyślcie zanim napiszecie coś bo nie każdy ma opcje bądź ułożone życie. Nikt nie powinien patrzeć komuś do portfela ile kto zarabia bądź co robi. Każdy powinien zająć się własnym czubkiem nosa niż wytykanie komuś błędów bez ich racji bądź nie znania przyczyny czemu jest tak a nie inaczej. Pozdrawiam

A
Anka P
2019-08-20T09:09:57 02:00, Gość:

Pomysł jest dobry , ale jestem za pewnością czyli tam gdzie jesr trójka i więcej dzieci też ma być po 400 lub nawet 300. Te osoby które mają po 3 lub 4 dzieci przeważnie żyją z dodatków. Ja uwielbiam dzieci Ale myślę rozsądnie wolę zapewnić dwójce wakacje dodatkowe wyjścia wykształcenie niż żyć i liczyć na 500 plus. Proszę przemyśleć dokładnie że ludzie którzy mają duża dzieci i żyją z dodatków to dzieci są nauczone tego samego. Te dzieci nie pójdą do pracy tylko będą szukały pomocy w państwie.Ps. zaznaczam ,że chodzi tutaj o wielodzietne rodziny w których rodzice są bezrobotni.

2019-08-20T10:38:01 02:00, Gość:

Zgadzam się w 100 % żyją ze swiadczen z opieki 500 a na starość jeszcze emeryturę dostaną całe życie żerują na państwie

2019-08-20T11:37:52 02:00, Gość:

Tak oczywiście tylko gdzie jest porównanie dla rodziny gdzie matka ma 3 czy 4 dzieci nie pracuje bo nie może bądź mąż pracuje za najniższa krajowa 1643zl dostaje 100zl rodzinnego na głowę dziecka czyli 300zl to mamy 1943zl dzieląc to na 5osob w rodzinie to chyba wyżyć za to się nie da ? A 500 dostaje tak samo jak wy dostajecie . A to że dostanie emeryturę jestem dokładnie za tym dlatego że musi tyle trudu poświęcić i wychować te dzieci A nie jedno dziecko i mówić jakim jest się przeznaczonym patologia wprost . Ludzie hieny nie wezmą pod uwagę życia z przed 500plus kiedy to matka z ojcem muszą sobie odmówić żeby dziecku kupić to się czepiają . Dostaliscie 500plus to już każdemu trzeba zabrać jakiś dodatek ? ciekawe czy jak wy byście brali dodatki to byście się tak cwaniakowali ? żal i patologia jednym słowem . zastanówcie się co mówicie .

Ja mam trójkę dzieci: 7, 7 i 5 lat. Oboje z mężem pracujemy, dzieci chodzą do przedszkola od kont skończył 3 lata, wymówka dla rodziców że nie mogą iść do pracy bo dzieci, to bzdura. 500 tylko dla rodziców pracujących czyli płacących podatki. Pracowników potrzeba, firma budowlana, w której pracuje poszukuje non stop pracowników, zatrudnienia legalnie, na umowy, nawet takich co wymagają doszkolenia. Muszę tylko chcieć pracować. A nie jak PUP podeśle takiego potencjalnego pracownika, a on bez ogródek mówi, że on tylko po podpis na kwestionariuszu, bo on ma zasiłek, 500 , dodatki wszelakiej maści i w d... ma pracę 8-10h na budowie. To hańba by zdrowy człowiek był jak pasożyt. Wstyd że to moi rodacy.

P
Perfect
2019-08-20T09:09:57 02:00, Gość:

Pomysł jest dobry , ale jestem za pewnością czyli tam gdzie jesr trójka i więcej dzieci też ma być po 400 lub nawet 300. Te osoby które mają po 3 lub 4 dzieci przeważnie żyją z dodatków. Ja uwielbiam dzieci Ale myślę rozsądnie wolę zapewnić dwójce wakacje dodatkowe wyjścia wykształcenie niż żyć i liczyć na 500 plus. Proszę przemyśleć dokładnie że ludzie którzy mają duża dzieci i żyją z dodatków to dzieci są nauczone tego samego. Te dzieci nie pójdą do pracy tylko będą szukały pomocy w państwie.Ps. zaznaczam ,że chodzi tutaj o wielodzietne rodziny w których rodzice są bezrobotni.

2019-08-20T10:38:01 02:00, Gość:

Zgadzam się w 100 % żyją ze swiadczen z opieki 500 a na starość jeszcze emeryturę dostaną całe życie żerują na państwie

2019-08-20T11:37:52 02:00, Gość:

Tak oczywiście tylko gdzie jest porównanie dla rodziny gdzie matka ma 3 czy 4 dzieci nie pracuje bo nie może bądź mąż pracuje za najniższa krajowa 1643zl dostaje 100zl rodzinnego na głowę dziecka czyli 300zl to mamy 1943zl dzieląc to na 5osob w rodzinie to chyba wyżyć za to się nie da ? A 500 dostaje tak samo jak wy dostajecie . A to że dostanie emeryturę jestem dokładnie za tym dlatego że musi tyle trudu poświęcić i wychować te dzieci A nie jedno dziecko i mówić jakim jest się przeznaczonym patologia wprost . Ludzie hieny nie wezmą pod uwagę życia z przed 500plus kiedy to matka z ojcem muszą sobie odmówić żeby dziecku kupić to się czepiają . Dostaliscie 500plus to już każdemu trzeba zabrać jakiś dodatek ? ciekawe czy jak wy byście brali dodatki to byście się tak cwaniakowali ? żal i patologia jednym słowem . zastanówcie się co mówicie .

Ty to patologia i pasożyt do pracy sie wez a nie dzieci sobie narobić i ciagnac kase. Zaczni myśleć pasozycie

S
Siwy
2019-08-20T11:41:03 02:00, Gość:

500 dla wszystkich to idiotyzm mam 4 dzieci skończyły 18 lat uczą się studiują dojeżdżają daleko do szkoły i im się nie należy a mpi znajomi zarabiają miesięcznie ok 10 tyś i dostają jeszcze 500 za które imprezują i jeżdżą do spa 😠sprawe zachęcające dla młodych

Uważaj bo ci dupa pęknie co z tego ile zarabia płaci podatki jak każdy inny więc mu się należy

n
negal1

Nie ma sensu dzielić się na drobne, zamiast 600 , i 400 , od razu dać każdemu obywatelowi po średniej krajowej , i to wyjdzie na zdrowie PIS-owi.

G
Gość

Większość pracowników dostanie dodatek, bo są rejestrowani na najniższą krajową. Państwo zostanie znowu wydupcone przez pracodawców

G
Gość

500 dla wszystkich to idiotyzm mam 4 dzieci skończyły 18 lat uczą się studiują dojeżdżają daleko do szkoły i im się nie należy a mpi znajomi zarabiają miesięcznie ok 10 tyś i dostają jeszcze 500 za które imprezują i jeżdżą do spa 😠sprawe zachęcające dla młodych

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3