Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

60 Sekund Biznesu: Niemcy najważniejszym partnerem handlowym Polski

Maciej Badowski
Maciej Badowski
W 2018 r. Polska, pod względem wielkości, była ósmym – po USA, Francji, Chinach, Holandii, Wielkiej Brytanii, Włoszech i Austrii – zagranicznym odbiorcą niemieckich towarów.
W 2018 r. Polska, pod względem wielkości, była ósmym – po USA, Francji, Chinach, Holandii, Wielkiej Brytanii, Włoszech i Austrii – zagranicznym odbiorcą niemieckich towarów. Tomasz Bolt/Polska Press
Niemcy trzecią dekadę zajmują 1. miejsce w polskim eksporcie i imporcie towarów oraz usług. Zagraniczny popyt na niemieckie towary i usługi, w których zawarty jest polski komponent, odpowiedzialny był za blisko 29 proc. polskiego eksportu do Niemiec. - Polski eksport jest silnie uzależniony od koniunktury zagranicznej na niemieckie towary ale też duża jego część zależy od koniunktury wewnętrznej, a ta ma się dobrze- mówi w rozmowie z AIP ekspert.

Niemcy są największym partnerem handlowym Polski od początku lat 90. XX wieku. Według danych GUS eksport za Odrę stanowił w 2018 roku 28,2 proc. polskiego eksportu towarów, a import – 22,4 proc. Nadwyżka w obrotach z Niemcami sięgnęła w 2018 r. 13,7 mld EUR- wynika z raportu Polskiego Instytutu Ekonomicznego „Nowe oblicze handlu Polski z Niemcami”.

- Niemcy są najważniejszym partnerem handlowym dla Polski, mowa tutaj zarówno o handlu towarami jak i też handlu usługami. Od blisko trzech dekad ich udział w polskiej wymianie handlowej przekracza 20 proc. W 2018 roku udział Niemiec w polskim eksporcie wyniósł 28 proc. W imporcie udział Niemiec jest nieco niższy, gdyż ukształtował się on w 2018 roku na poziomie 22 proc- mówi AIP Łukasz Ambroziak, analityk w Zespole Handlu Zagranicznego PIE.

W 2018 r. Polska, pod względem wielkości, była ósmym – po USA, Francji, Chinach, Holandii, Wielkiej Brytanii, Włoszech i Austrii – zagranicznym odbiorcą niemieckich towarów. W niemieckim eksporcie i imporcie usług Polska uplasowała się na dziesiątym miejscu. Popyt odbiorców końcowych w Niemczech kreował około 10 proc. wartości dodanej wytworzonej w Polsce (PKB) oraz ponad 9 proc. zatrudnienia i 8 proc. wynagrodzeń brutto. Z kolei popyt finalny w Polsce odpowiadał za około 1,2-1,3 proc. wartości dodanej, liczby pracujących i wynagrodzeń w Niemczech.

Niemcy mają duże znaczenie w powiązaniach Polski z globalnymi łańcuchami wartości. Są one największym zagranicznym dostawcą półproduktów i usług dla polskiego eksportu, a także największym zagranicznym eksporterem polskiej wartości dodanej w postaci półproduktów i usług zawartych w niemieckim eksporcie towarów. Różnimy się jednak od pozostałych trzech państw Grupy Wyszehradzkiej. Niemcy eksportują relatywnie więcej polskiej wartości dodanej, niż ma to miejsce w przypadku pozostałych państw Grupy.

- Pierwsze dane statystyczne za 7 miesięcy 2019 roku wskazują jednak, że Niemcy tracą na znaczeniu jako partner handlowy, gdyż udział Niemiec w eksporcie zmalał o 1 p.p. Do 27 proc. Jest to pokłosie problemów w Niemieckiej gospodarce, a mianowicie problemów z popytem zagranicznym na niemieckie towary które są eksportowane do wielu poza unijnych krajów- podsumowuje ekspert.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: 60 Sekund Biznesu: Niemcy najważniejszym partnerem handlowym Polski - Strefa Biznesu

Wróć na to.com.pl Tygodnik Ostrołęcki